Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
4. juni 2002

Stavefejl
31. MAJ – Den, der skriver d i gjort, han skal have sin ende smurt, sagde man, da jeg gik i skole. Nu til dags tager man det ikke så tungt, om eleverne staver korrekt eller ej, bare de kan udtrykke det, de mener. Det er måske også meget godt i begyndelsen, men det skulle nødigt være sådan, at man ikke efterhånden fik det lært.
Journalister især burde kunne det, men det er nu slet ikke altid tilfældet. Jeg har mange gange i aviserne set groteske stavefejl, som f.eks den, der i en lokal avis skrev »lige lugt i helvede«.
Imidlertid plejer Information at holde sin sti ren, men i fredagsudgaven på side 4 om blokpolitik og buh-råb var der dog tre slemme af slagsen. Konfirmand med t i enden , gentages i følgende linie, så det kan ikke bare være en banal trykfejl. Det kan det måske på det sted, hvor skellet bliver til skelet, men den sidste er det næppe, hvor deciderede bliver til dissiderede.
Er der slet ingen stavekontrol på jeres computere?

Ole Guldberg
Oxendalen 24, Mariager

Alt har sin tid
30. MAJ – At jeg overhovedet læser Information skyldes først og fremmest kulturstoffet (snakken med Susanne Brøgger, anmeldelsen af Niels Skousen mm.). Politisk er der som flere andre har været inde på, en rystende uvidenhed blandt de intellektuelle.
Da jeg var ung med Jomfru Ane, Solvognen og Røde Mor, var jeg naiv nok til at tro jeg var med i en kultur med fremdrift. Men historien har vist det modsatte. Den vestlige civilisation er udpræget en nedadgående kultur, hvilket blev tydeligt omkring 1914, (selvfølgelig en påstand, da jeg ikke var født dengang) tog fart i 1933, og i disse år igen accelereret.
Når eliten, den liberale venstrefløj svigter én, vender man sig mod højrefløjen. Måske ikke dialektisk logisk. Men meget forståeligt, hvis ens uddannelse og viden ikke rækker. Jeg kender flere mennesker der i en vis forstand er reaktionære, men som jeg holder af, fordi de foretrækker det folkelige frem for det elitære, og for hvem Fogh eller Nyrup kan være det samme, og, hvad der er vigtigt: de har ikke noget at skjule. Politiske lig i lasten er til at dø af grin over. Vågn op! Kulturkampen stopper aldrig.
Alt har sin tid. Ingen af historiens store kulturer varer evigt, heller ikke vores. Man kan endda udpege et nogenlunde sandsynligt slutpunkt. Når globaliseringen er blevet total, og vor kultur (EU, USA, Israel) har spredt sig til alle afkroge af jorden, er det forbi, og vor kultur vil gå til grunde.
En ny vil sikkert rejse sig fra asken af den gamle. Om det så bli’r på ruiner eller atomaffald, det bliver det store spørgsmål.

Jørgen Thomsen
Hovedgaden 123, Regstrup

Tak til Keld Koplev
2. JUN. – En stor tak til Keld Koplev for en tankevækkende og indsigtsfuld kronik den 27 .maj. Dem ,som ikke har fået den læst, bør give sige selv en ledig stund og få det gjort.

Paul Rye Kledal
Kirsebærlunden 23, Søndersø

Kvalifikationer
Hvilke faglige kvalifikationer har en person, der er ansat i præstestilling i den danske folkekirke til at ytre sig om islam?

Cathrine Neiiendam,
Sprogøvej 19, 3.t.h., Frb.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her