Læsetid: 2 min.

Liberalisterne satte dagsordenen

– og de fleste fulgte efter. Men der er tid til at udvikle en værdig modstand
Debat
20. juni 2002

Uddannelse
Den største trussel mod gymnasiet og folkeskolen kommer fra alliancen af erhvervsliv og røde lærere, der stirrer sig blinde på det resultat- og handlingsorienterede. Det snævre kompetencebegreb er blevet altdominerende, det rummelige dannelsesbegreb er ved at gå fløjten, ifølge Jørgen Grimstrup (Inf. den 17.juni). Det lyder skidt, hvis Jørgen Grimstrups observation er rigtig.
Tiden kalder ikke på enøjethed og reduktionisme, men derimod på elever og studerende, der gør det tilegende stof til en del af deres egen livsvej og træder frem som tænksomme og kritiske borgere, skulle jeg mene.
Men hvor kommer alle de nye ord og begreber fra? Fra de røde lærere? Fra en alliance med to ligeværdige elementer, bestående af det dynamiske erhvervsliv og de røde lærere? Det er her, Grimstrup mister overblikket, famler rundt i blinde og plaffer løs på må og få.
Hvem står bag? New Public Management-teorien, hvor borger forsvinder til fordel for lønarbejder eller kunde, hvor proces forsvinder til fordel for resultat, blev først båret frem af det internationale erhvervsliv i samarbejde med private konsulent– og managementfirmaer, dernæst hægtede Finansministeriet sig på processen og formidlede budskabet ud til fagministerierne.

Skridtmålerfolkene
Det handlingsorienterede og målbare er led for led trængt frem i uddannelsessystemet, mindst i det almene gymnasium og på universiteterne, mest inden for voksenuddannelser. Angrebet på daghøjskolen og den smalle erhvervsorientering i den nye voksen- og efteruddannelsesreforms indledende forløb taler sit eget tydelige sprog. Ind med dansk og matematik, ud med snakkefag. Loven om Evalueringsinstituttet fra 1999 fremstår som en foreløbig kulmination på skridtmålerfolkenes fremmarch.
Loven hviler på en enkel præmis: Gode mål er lig evaluerbare mål, der bør måles og vejes af en dertil indrettet institution. Øvrige aktiviteter opfattes som kontra-produktive.
Under Folketingets debat om Evalueringsinstituttet var Venstres Hanne Severinsen i højt humør, loven var et eksemplarisk udtryk for Venstres tankegang, de øvrige partier fulgte med som det tynde øl. Undertegnede var mutters alene om at melde fra over for et reduceret kvalitetsbegreb og en naiv tro på den eksterne evaluerings gennemslagskraft.

Nøgletal
Senere fulgte det avancerede erhvervslivs lancering af kompetencebegrebet under inspiration af de nyliberales forbillede New Zealand; alle uddannelsesaktiviteter i landet skulle nu tildeles nøgletal (hvilket selvfølgelig ikke er et argument mod kompetencebegrebet som sådan, men mod forsøget på at indordne al undervisningsaktivitet under dette handlingsorienterede begreb). Trenden er tydelig, men langtfra omsat i praksis – endnu. Danmark er hverken blevet til England eller New Zealand.
Der er tid til at udvikle en værdig modstand til smalsporede nyliberalister – og deres medløbere.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her