Læsetid: 3 min.

Er det nu USA igen?

Spørgsmålet er, om vi ikke allerede om fire år ser den nye form for soccer med indlagte reklamepauser
26. juni 2002

Fodbold
Under VM i fodbold har der været et utal af tvivlsomme dommerkendelser. I starten forsøgte man især at skyde skylden på Den Trejde Verdens urutinerede dommere, der jo ikke kunne vide ligeså meget om fodboldreglerne som os i Vesten. Det var det, man især hørte efter skandalekampen mellem Danmark og Senegal, hvor dommeren fra Guatamala helt uhørt overså voldshandlingerne mod især Thomas Helveg.
Paradoksalt nok så måtte den danske presse dagen efter holde lidt igen med fordommene mod de små fodboldnationers dommere, da den danske linjevogter Jens Larsen blev ’man of the
match’ i kampen mellem Italien og Kroatien med to katastrofale annuleringer af korrekte italienske mål. Da blev slagordene om, at der mindst var fem danske Superliga-dommere med VM-niveau gjort pinligt til skamme. Fra 1/8-delsfinalerne og frem er det især fejldommene omkring Sydkoreas kampe, der har været nævnt og diskuteret. (Bagsiden, Information 24. juni).
Det lugter langt væk af bestikkelse og korruption, og de ældre reportere henviser naturligt til OL i Seoul i 1988, hvor bokseturneringen blev afviklet med klare fordele for de sydkoreanske boksere.
»Det er en skandaaale,« tordnede Claus Borre på DR-tv, og alle skreg enigt med.
Er det det, vi genoplever her under VM? Umiddelbart ville det være nærliggende at tro dette, ikke alene på grund af en sund mistillid til sydkoreanerne, men nok mere fordi, at dommerpræstationerne under dette VM har været så markant dårlige.

Middelalderligt
Noget nyt under dette VM er de store tv-skærme placeret på stadion, der for alle andre end dommeren gør det muligt, sekundet efter hændelsen at vurdere, om dommerens skøn var rigtig eller forkert.
Det giver hele spillet en grotesk dimension, og som Peter Rudbæk sagde på DR-tv, så er dommeren nu »den eneste der lever i middelalderen«. 1,5 milliard mennesker kigger dommen efter i sømmene, mens han brødbetynget kigger ned i græsset for ikke at se sin egen fejl udstillet for hele verden.
Denne noget pinagtige
situation gør, at det bliver
naturligt endnu engang at spørge, om man med fordel kunne begynde at anvende tv-optagelserne under kampen i forbindelse med tvivlstilfælde.
Det har man gjort i årevis i forbindelse med for eksempel amerikansk fodbold, men dette spil er også markant anderledes end det europæiske soccer, da reglerne der er lavet, så der er pauser i spillet, hvor dommerne kan gense
situationen, og hvor det amerikanske folk samtidig kan
se reklamer for f.eks Nike og tyske Adidas. Den europæiske fodbold, med dets
naturlige flow, ville blive ændret totalt, hvis disse pauser skulle integreres i spillets struktur.

USA viser tænder
USA har ved dette VM for første gang vist tænder. Stadigvæk har amerikanerne dog ikke rigtigt taget spillet til sig, og måske netop af én væsentlig grund. De forstår ikke spil, der ikke har muligheden for indlagte reklamepauser. Og det har de store multinationale selskaber nu omsider forstået.
Derfor har de, og ikke det sydkoreanske fodboldforbund, bestukket dommerne under dette VM. Jo flere fejldomme jo bedre, er der blevet hvisket rundt omkring på kontorerne. Dette gør nemlig, at diskussionen om brugen af tv-optagelser atter må tages op til seriøs overvejelse. Hvis dommerne ikke længere kan se om bolden er ude eller ej, da må vi simpelthen lave spillets grundlæggende struktur om.
Vi må have fodbolden ændret, så der kommer naturlige pauser i spillet. Disse kan jo så passende bruges til at vise Nikes og Adidas’ dødssyge VM-reklamer med alle de kendte reklamesøjle-spillere fra banen.
Spørgsmålet er, om vi ikke allerede om fire år ved Adidas World Cup i Tyskland ser den nye form for soccer. Sikkert med voksende interesse hos amerikanerne, der nu både kan holde tissepauser og lære om forbrugssamfundet løbende under kampen.
Det positive aspekt kunne være, at priserne på kampene ville falde, så også nationale tv-stationer har råd til kampene. De kan da så ad bagvejen smugle Nike og Adidas med venner ind som fodboldens absolutte hovedsponsor. Det falder kvaliteten vel heller ikke af? Den kan vel knapt nok blive lavere.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu