Læsetid: 3 min.

Fart på – det går stærkt deruda’

Trafikminister Flemming Hansen demonstrerer tydeligt, hvor let denne regering har det med at true, når argumenterne slipper op
8. juli 2002

Trafigalt
Det et godt nok synd for det stakkels regeringsgrundlag. Oprindelig skulle det jo blot være et arbejdspapir for VK, en aftale hvori de to partier fastlagde hvad de ville søge at gennemføre så længe de var ved magten. Så hvem havde forestillet sig, at det en dag også skulle blive brugt til at bekæmpe sund fornuft, viden og erfaring.
Den første smagsprøve kom i marts da der i Folketinget skulle samles et flertal for at hæve fart-grænserne fra 110 til 130 km/t på motorveje. Med støtte fra Vejdirektoratet afviste justitsministeren at gå højere op end 120 km fordi »en forhøjelse vil forårsage flere og langt alvorligere ulykker«.

Sand fundamentalist
Som en sand fundamentalist gik Venstres Svend Heiselberg til angreb på ’smagsdommerne’ og fastslog så ingen kunne være i tvivl »at motorvejene er bygget til 130 km – det står i regerings-grundlaget«:
Nu ved enhver iagttager af det politiske liv, at Heiselberg er lidt vild i det. Det er derfor forbløffende at den besindige trafikminister Flemming Hansen nu går til angreb på selve geografien. I Berlingske Tidende den 29. juni bliver han bedt om at kommentere Scandlines’ planer om en »blå motorvej« mellem Østersøens største havne. Journalisten vil vide om ikke broen giver store omveje for godstransporten mellem Sydeuropa og Skandinavien?
Hertil svarer trafikministeren. »Det er regeringen ganske enkelt uenig i. Vi synes ikke, det er rigtigt, og vi holder fast i regeringsgrundlaget (som siger, at der skal anlægges en fast forbindelse«).
Journalisten er stædig: »Vil broen ikke være en omvej for varer fra Stockholm til Østeuropa?«
»Det kan godt være, men jeg har indtryk af at folk gerne vil benytte broer,« replicere ministeren, der ikke sådan er at vælte af pinden.
Journalisten har endnu ikke forstået hvad det er ministeren siger: »Kan økonomien ikke blive for dårlig for Fehmarn-forbindelsen, hvis man samtidig opretholder de blå motorveje på Østersøen?«

Regeringen bestemmer
Nu er Flemming Hansen blevet utålmodig, han har andet at lave end at stå og sludre med en journalist, der intet forstår: »Jo, men det er altså regeringen der bestemmer hvor disse trafiklinjer skal gå. Jeg tror øst-vestgående færgelinjer og en nord-sydgående bro vil blive en meget god kombination«.
Bortset fra den slet skjulte trussel om i givet fald at forbyde statsrederiet Scandlines at sejle mellem Danmark og Tyskland, og bortset fra at han åbenbart ikke er klar over at den korteste vej fra Stockholm til Berlin er via Rostock mens turen over Rødby-Puttgarden er 300 km længere, så er Flemming Hansens udtalelser ildevarslende fordi de så tydeligt demonstrerer hvor let denne regering har det med at true, når argumenterne slipper op.
Flemming Hansen er ikke ene om at bruge magten som argument, når han ikke kan klare sig på anden vis. Under Folketingets behandling af oprettelsen af Lomborgs Institut for Miljøvurdering, mente miljøminister Hans Chr. Schmidt »ikke at der var nogen grund til at indhente kommentarer fra 31 institutioner om hvad de mente om instituttet…det harmonerede dårligt med regeringens ambition om at komme hurtigt i gang« (Inf. d. 17.1.02).

Komfortabelt flertal
Det hele skulle gå så hurtigt, at han end ikke havde tid til at rådføre sig med de konservatives miljøordfører, der, fra Folketingets talerstol, beklagede sig over at hun blev holdt udenfor. Da brokkerierne ikke ville standse, lovede Hans Chr. Schmidt »at han ville bruge sit flertal for at få gennemført loven«.
På grundlag af stærkt forenklede problemstillinger – og et komfortabelt flertal – er regeringen i stand til at træffe valg, der hverken kræver den store argumentation eller dybere indsigt i det pågældende fagområde.
Således indrettes regeringens politik efter at ingen af ministrene kan forpligtes ud over deres evner.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu