Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
31. juli 2002

Nyt komma – intet andet!
26. JULI – Der er ingen vej uden om det nye komma. Tilmed er det også langt mere funktionelt end det gamle ! Det skrevne får mening med nyt komma, i modsætning til det gamle som hakker en tekst op i betydningsløse enkeltdele. Det gamle komma gør simpelthen en tekst meget sværere at læse.
Jeg har i dette forår haft min 9. klasse til eksamen i dansk – med nyt komma – og det gik godt. Jeg gjorde det valgfrit i 8. og 9. klasse om man ville bruge det gamle eller det nye komma, til gengæld skulle man fastholde sit valg.(Vi startede på nyt komma i 5. klasse, 1998).En elev – en dygtig – valgte at sætte komma efter det gamle system og havde flere umotiverede kommafejl til eksamen hvor der ikke er så lang tid til korrekturlæsning. Det nye komma er i gang i skolerne, så det skal bibeholdes !
I august 2002 begynder jeg med det nye komma i en 5. klasse.

Eva Kofoed
Systoftevej 20, Nykøbing F

Åbne kommissionsdøre
26. JULI – Åbenhedskomitéen opfordrer den for nyligt nedsatte Offentlighedskommission til at arbejde for åbne døre.
En kommission, som arbejder for at styrke åbenheden i den offentlige forvaltning, bør jo af indlysende grunde begynde med sit eget arbejde. Men det er måske ikke helt indlysende for alle. I Åbenhedskomitéen har vi allerede hørt et medlem af kommissionen udtale noget, der kunne tyde på, at der er en risiko for, at man i kommissionen vælger den almindelig anvendte lukkethed i lovarbejder.
Et åbent kommissionsarbejde vil måske kunne afsløre, hvad det er for et samfund, de enkelte medlemmer af kommissionen ønsker og samtidig skabes der en mulighed for en løbende debat med borgerne, som jo kun har givet politikerne og den offentlige forvaltning magten til låns. Borgernes gestus bør mødes af politikere og forvaltning med ydmyghed og herunder den størst mulige åbenhed i deres arbejde. Det er indlysende, at misbruget trives i lukkethed.
Åbn samfundet og bidrag således til mindre af det magtmisbrug, vi senest har set i Farum!
Er der andre muligheder?

Kurt Loftkjær
Åbenhedskomitéen
Amundsensvej 37, Lyngby

Utroværdigt kommaindlæg
26. JULI – Kære Karsten Mehlsen:
Syntes du eller synes du? Citat: »Fordi jeg syntes det er godt«, »Jeg syntes vi allesammen skulle have....«. Din argumentation for det nye (manglende) komma synes mig ikke troværdig, når du ikke kan skelne mellem datid og nutid.

Karin Friis Plum
Skelagervej 47
8200 Århus N.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her