Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

20. juli 2002

Midt om sommeren
»For helvede, mand.« (Og kvinde!). Vi dør. Vi dør – og lever videre. Midt om sommeren. »Jeg pakker mit bibliotek ned, jeg pakker det op igen«, sagde Walter Benjamin. Og hvor havde han ret!.

Hans Jørgen Thomsen
Ringvejen 17, 8464 Galten

Tag imod hjælpen
15. JULI – Gammel er en betegnelse med negativ klang. Den erstattes med betegnelsen ældre, når man vil være venlig, ja måske overbærende. Til trods for, at ældre er ’gamlere’ end gammel. Det hedder Ældresagen, Ældrebolig, ja, Ældreproblemet. Prøv at erstatte forstavelserne ældre med gamle!
Enmet lidt uvedkommende – men dog berørende – er, at betegnes en person som ung er han eller hun yngre end den, der får prædikatet yngre. Jeg tror, at denne uoverensstemmelse mellem sprog og brug skyldes to ting: Et menneske med en alder mellem yngre og ældre bidrager økonomisk til vort samfund, som jeg i øvrigt med taknemmelighed vil betegne med velfærd. De marginale må hjælpes: de unge og de ældre.
Det er mit indtryk, at de unge kan bære det. For de gamle og arbejdsløse er der et eksisterende problem. Vi er opdraget i, og har levet vort arbejdsliv i, et århundrede, der trods stigende social omsorg sagde: Du er, hvad du kan yde. Mange af os, jeg tror de fleste, der fik muligheden, ydede hver især hvad han eller hun kunne, betinget af opdragelse og ønsket om ’at kunne klare sig’.
Nu sidder mange af os gamle i en velbjerget situation, som det hedder fra politisk hold. Det er da fint. Vi hører nemlig også til de generationer, hvor det var afgørende at kunne klare for sig selv og sine. Sparsommelig skulle man være. Men ... så kommer problemet for mange af os gamle: Med vort liv og måske opdragelse har vi ikke lært, at der kommer de år, hvor vi har lov til at sige, at nu må de yngre tage over. Inde i mange af os – jeg kender det fra mig selv og gamle bekendte – er der et meget yngre jeg, der siger, når et medmenneske vil give mig en hånd: Tak, jeg klarer mig. Det er sagt i taknemmelighed, og det er det irrationelle. Tag dog imod hjælpen!

Børge Krebs
Sandmarksbo 2/209
4600 Køge

Hvem ringer klokkerne for?
19. JULI – Det kimer nu...til julefest, synger vi. Det er ganske vist ikke årstid for julesalmer, så hvis nogle hører klokkerne kime i det fjerne, må det være af en helt anden grund. Hvem ringer klokkerne for? Kirkeministeren! – for hendes forvaltning af Grundloven.
Grundloven tilsiger religionsfrihed, men, som fem katolikker redegør for, praktiserer staten ikke religionslighed. Mest iøjnefaldende og uretfærdigt er vel, at ikke-medlemmer af folkekirken er tvangsindlagte til betaling af biskoppernes løn og 40 procent af præsternes.
Hvis denne sag, Folketinget burde forhindre, ender ved Menneskerettighedsdomstolen, som Information skriver om, må det forventes, at forvaltningen af Grundlovens bestemmelse om religionsfrihed vil gå Tove Fergo imod. Hun burde lytte, burde hun, til f.eks.: Mester Jacob, mester Jacob..sover du? Hører du ej klokken? Hører du ej klokken? Bim bam bum! Bim bam bum!

Knud Held-Hansen
Th. Staunings Vej 12
9210 Aalborg

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu