Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

10. juli 2002

Replik til Peter Zinkernagel
4. JULI – At verden som vi kender den er ved at gå under, betyder vel blot at verden er under forandring. Kun Jeronimus ser al forandring som noget skidt, han er den sande konservative. Verden har en forunderlig evne til at overleve, selv når dens undergang synes nær.
Men tillad at forsvare pjatteriet. Jeg mener, der er et vist fascistoidt element i den evige alvor, og en vis sandhed i Goldie Hawns replikker om, at det er de kloge mennesker der ødelægger verden. Hvis vi ikke også kan more os, heriblandt med pjat, så kan det næsten være ligegyldigt om verden går under.

Peter Weis
Frederiksborgvej 55
3450 Allerød

Permanent kampagne
5. JULI – Ole Nielsen opfordrer i læserbrev den 5. juli Georg Metz til at fortsætte og gerne intensivere sin kampagne mod den sorte regering og dens populistiske bagland. Mange andre indlæg har nu i over et halvt år givet udtryk for samme anstændige holdning – også som reaktion på Kjeld Koplevs kronik den 25. maj: »Derfor fik Hitler aldrig en statue«. Hvorfor er det så ikke lykkedes at samle en kreds af frivillige til en permanent kampagne for at vise Verden et Danmark, vi kan være bekendt? Er indignationen og galden alligevel ikke stærk nok?
Jeg håber stadig at finde sammen med andre, der vil yde en aktiv indsats – udelukkende baseret på fredelige og lovlige midler og derfor så meget stærkere virkende, når opslutningen er bred nok.
Skriv til mig!

Jens Friis Hansen
Kildedalen 3
2900 Hellerup

Udokumenteret sortsyn
9. JULI – I sin moraliserende leder »At rage til sig« (6. juli) fortæller David Trads os, at »gabet mellem de rigeste og de fattigeste lande vokser stort set for hvert år der går« og at »det amerikanske (...) overforbrug af naturens resurser synes altid dømt til at blive større«.
Begge påstande savner dokumentation. Den norske rapport ’Globalisation and Inequality’ (Melchior m.fl., okt. 2000) påviser nøjagtigt det modsatte, nemlig at forskellene mellem rige og fattige lande er faldende, når ellers man husker at måle købekraft og ikke blot omregner alles indtægter til dollars.
Hvad angår naturens resurser så er status fortsat den, at kendte forekomster af de vigtigste brændsels- og mineralresurser er stigende, og at priserne set over et længere forløb er faldende. Men hvis Trads er overbevist om at vi løber tør, kan vi så ikke få en dato for hvornår vi ikke har mere olie, tin og kobber? Siden Romklubben gættede (håbløst forkert), har ikke mange turdet bakke deres sortsyn op med præcise prognoser.

Tør Trads?
Af Jesper Ib
Kastanie Alle 15
8230 Åbyhøj

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu