Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
1. juli 2002

Sommerkonkurrence
*Gør det sjovt ikke at modtage bibliotekspenge! Ny festlig sommerkonkurrence for forfattere:
Afgør hvem der kom tættest på 5.000-kroners-grænsen i kampen om bibliotekspengene. 4.986,40 kroner er hermed budt. Ingen højere?
Præmie: Et frimærke til en værdi af kr. 4,00 udloddes til kompensationsansøgningen.

Linda Klein, Bakkekrogen 1, Birkerød

Nye myter og fortællinger?
26. JUNI – Martin Lyngbo skriver i kronikken 24. juni »Tid til nye fortællinger«, at »...samfundets historiefortællere har et kæmpeansvar – simpelthen fordi de er medskabere af den verden og virkelighed, vi lever i«.
Når jeg så tænker på Borne-dals Nattevagten, Dr. Dantes blodige, voldelig forestillinger, Lars Noréns og Line Knutzons forestillinger, stort set samtlige videospil og Walt Disney’s
tegnefilm i hvilke Anders And bekæmper små jordegern med krudt og kugler for at beskytte sin ejendom og i Aladdin lader håndgranaterne fyge rundt i luften, for ikke at tale om Star Wars-filmene, så kan jeg godt forstå, at tidens tendenser med oprustning og krigeriske tilstande går i den retning, selvom jeg naturligvis ikke udelukkende vil laste ovennævnte for verdens miserable tilstand, ligesom Martin Lyngbo ikke vil lade Rejseholdet tage æren for Dansk Folkepartis fremgang, så ser ML dog en forbindelse.
Det vanvittige hysteri omkring verdensmesterskabet i fodbold kan vel også betegnes som en iscenesat forestilling og dermed myte og historieskrivning, som »...fortæller mening ind i tilværelsen. Vores historier påvirker det samfund, vi lever i, ligesom samfundet påvirker historierne«.(ML)
Brølet fra de forførte folkemasser får det altid til at løbe koldt ned ad ryggen på mig, ligesom genudsendelser af
brølet fra Hitlers taler og Olympiader.

Birgit Horn
Teglværksvej 10, Gandrup

Ret til ikke at udtale sig
26. JUNI – Han skriver godt, denne Jens Kristian Dreyer, som har lagt en artikel på bagsiden af Information den 25. juni.
Men jeg er ked af at erfare, at han allerede få dage inde i sin journalistiske karriere havde erhvervet så meget »kollegialitetsfølelse«, at han skammede sig over sin tidligere »trodsige« reaktion over for en journalist.
Tværtimod bør han i sin videre karriere bestræbe sig på at huske, at det er enhver borgers ret ikke at udtale sig til pressen, især hvis vedkommende hverken er politiker eller magthaver, men f.eks. gemen lokumsrenser.

Poul Erik Hornstrup
Holger Danskesvej 108
Frederiksberg

Klassisk interesse
Kære Martin Lyngbo: Angående din kronik »Tid til nye fortællinger«, mandag 24/6. Jeg er kun 18 år gammel. Altså en af de unge, der i følge din kronik har så hårdt brug for nye fortællinger og ikke kan bruge det gammeldags teater og »klassikerne« til nogetsomhelst. Det har du
muligvis ret i, det skal jeg ikke gøre mig klog på.
MEN ...desværre lider jeg også af en uhelbredelig interesse for historisk virkelighed. Og der er intet sted, hvor den findes mere nærværende end i et klassisk teaterstykke, opført ’efter bogen’ på en scene.
Efter min mening er Holberg langt mere interessant end
historiebøger!

Julie Lea Nielsen
Grønsundsvej 16
4800 Nykøbing F.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her