Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
1. juli 2002

Flere fag i gymnasiet
25. JUNI – Færre fag i gymna-
siet. Det er svaret på gymnasieskolens udfordringer i følge undervisningsminister Ulla Tørnæs (V) i Information den 25. juni.
Med færre fag fratager man gymnasieeleverne deres valgfrihed. I stedet for at lade det være op til den enkelte elev selv at sammenstykke den uddannelse, der passer bedst til ham eller hende, så skal Ulla Tørnæs nu bestemme, hvilke valgmulig-
heder eleven skal have. Valgfriheden bliver indskrænket til et valg mellem de fagpakker, som Tørnæs mener er acceptable.
Det er et helt forkert fokus. I stedet burde Tørnæs arbejde for større valgfrihed og flere fag at vælge imellem. Samtidig skal gymnasieelevernes valgkompetence styrkes, så de er i stand til at vælge fag på et kvalificeret grundlag.

Kasper Hyllested
fmd. for DSU’s uddannelses-
politiske udvalg

Om fyord
25. JUNI – Klummeskribenten Niels Olsen beskylder mig (25. juni) for dels at være mavesur, dels at angribe hans »frivole omgang med det danske sprog«. Det første kan jeg ikke modbevise ved bare at påstå, at det er jeg ikke. Det andet er aldeles misopfattet. Jeg savnede jo netop hans vilje til at være grov og undlade missionseder.
Hans (bort)forklaringer angives at være skåret ud i pap. Det betyder vel, at selv jeg skulle kunne fatte dem. Men jeg for-står ærlig talt ikke en skid. Niels Olsen bruger et syntetisk sprog, der ikke hører hjemme i en avis, der gerne vil overleve.

John Clausen
Tved Bygade 11, Knebel

Fair trade med Israel
25. JUNI – Tak for artiklen den 22. juni om olivenolieproduktion i Galilæa. En positiv historie om palæstinensiske bønder, som kæmper for at blive på fædrene jord og om de stolte kvinder, der arbejder med markedsføring og eksport.
Det er den slags historier, der gør den nuværende ’Boykot
Israel’ til en ikke-konstruktiv
aktionsform. Og derfor er vi en lille forening, som trodser boykotten og importerer olien som ’Fair Trade’ til Danmark. Fair, fordi handlen støtter et undertrykt folk i en fattigdomslomme.

Margit Kjeldgaard
Tulipanvej 8, Vanløse

Solenergi og kernekraft
25. JUNI – Efter at have læst
Niels Abildgaards indlæg den 25.6.02 må jeg sige, hvorfor ikke bruge solenergi i udviklingslandene – og for den sags skyld også her i DK?! Jeg vil hellere pumpe mit vand op selv via en brønd end at have kernekraftværker. Jeg ser på Barsebäck hver dag desværre – det er direkte skammeligt, at vor regering finder sig i udskydelse, gang på gang, af lukning af denne tikkende bombe! Og at Københavnerne og andre på Østsjælland ikke tager sig sammen til en demonstration mod kernekraften hinsidans viser kun, at folk har for lidt tid til at tænke over livet.

Mia Larsen
Can. Sec. International
Sofievej 18, Hellerup

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her