Læsetid: 3 min.

Pas dog på 5. kolonne

For at undgå undergravende virksomhed og terrorhandlinger er man nødt til at kunne stole 100 procent på den enkelte soldat
Debat
24. juli 2002

Forsvaret
Når Informations lederskribent beskæftiger sig med Dansk Folkeparti, bliver der med usædvanlig stor omhu rodet rundt i posen med stereotyper og fordomme. Ingen lejlighed må forsømmes til at skildre, hvor usaglige og fremmedfjendske vi er.
Således heller ikke denne gang, hvor Information i sin leder den 9. juli d.å. angriber mig for at diskriminere og hetze mod indvandrere, da jeg i forbindelse med Forsvarskommandoens forslag om at indføre særlige hensyntagen over for andre religioner i forsvaret pegede på risikoen for femtekolonnevirksomhed.
Eftersom Information tilsyneladende ikke helt har forstået, hvad der var mit ærinde, vil jeg imidlertid gerne uddybe det nærmere:

Skinnet bedrog
Da USA blev udsat for det uhyggelige terrorangreb den 11. september sidste år, var der ikke mange, der på forhånd nærede nogen mistanke over for de tilsyneladende velintegrerede gerningsmænd. De lignede jo gode amerikanere. Var både velklædte og veluddannede. Men skinnet bedrog, og så meget desto større blev chokket, da det viste sig, at der bag denne civiliserede og vestlige facade gemte sig en fanatisme og et had til Vesten hinsides al fornuft. Naiviteten og ligegyldigheden kom i dette tilfælde til at koste i tusindvis af uskyldige mennesker livet den dag i New York og Washington.
USA tog en række rimelige forholdsregler, skærpede sikkerheden markant og indledte en krig mod det fundamentalistiske Al-Qaeda netværk med superterroristen Osama Bin Laden i spidsen. USA lærte nemlig af lektien.
Bevidstheden om vestlige værdier som demokrati, lov og orden og respekt for enkeltindividet blev holdt op mod sin modsætning: fundamentalistisk islam. Kontrasten var mere skærende end nogensinde.

Tankevækkende
Men hvordan gik det i Danmark? Jo, i starten var alle enige om, at USA og kampen mod den fundamentalistiske, muslimske terror skulle have højeste prioritet. Den daværende statsminister profilerede sig endda som fædrelandskærlig landsfader og bedyrede sin støtte til bekæmpelsen af terror.
Som tiden skred frem, gik gassen imidlertid af ballonen. Bevares, da de velklædte og vestligt udseende Hizb-ut-Tahrir-folk uddelte deres modbydelige løbesedler med opfordring til mord på jøder, så det en tid ud til, at der ville blive skabt flertal i Folketinget til at pålægge rigsadvokaten at undersøge, hvorvidt det ekstremistiske parti kunne opløses i henhold til Grundloven. Men da afgørelsens time kom, stemte et flertal alligevel imod. Trist og tankevækkende.
Efter min mening har verden ikke ændret sig til det bedre siden 11. september. Både fundamentalismen og terrorismen eksisterer i bedste velgående og tvinger os til agtpågivenhed. Ikke mindst i forsvaret, der sammen med politiet rent faktisk er de eneste, der lovligt må bruge vold i Danmark, hvis det er nødvendigt. Derfor er vi naturligvis nødt til at være ekstra forsigtige her.

Kræver loyalitetsed
. Men det kan man ikke, hvis han – som imamen Fatih Alev i Jyllands-Posten 7. juli – erklærer, at han »først og fremmest ser på sig selv og på verden som muslim«, og at et nationalt tilhørsforhold derfor kun kommer i anden række.
Anledning til usikkerhed giver også udtalelserne fra en anden muslimsk soldat i det danske forsvar, Ahmed Hassan. Han lod i foråret forstå, at han skam var parat til at tage til Mellemøsten og støtte den arabiske terrorisme mod israelerne.
For at gardere det danske forsvar mod sådanne loyalitetskonflikter i fremtiden, foreslår Dansk Folkeparti derfor en indførelse af en loyalitetsed i forsvaret. Den skal aflægges af alle soldater forud for optagelsen og skal indeholde en forpligtelse til at forsvare Danmark og vore allierede partnere i tilfælde af krig og konflikter – uanset hvor, og uanset hvilken mission det drejer sig om. Ser en person sig ikke i stand til at imødekomme dette krav, ja, så kan vi ikke bruge vedkommende.

Ingen turbaner og slør
Forsvaret skal ikke opdeles i et A- og B-hold, hvor kun A-holdet deltager i det fulde program, mens B-holdet er underlagt særregler og nyder særlige privilegier. Det vil nemlig skade integrationen og medføre strid, hvis der finder en forskelsbehandling sted.
Dermed være ikke sagt, at Dansk Folkeparti er modstander af muslimer i forsvaret. Vi mener blot, at det skal ske uden nogen særlige hensyn til påklædning, spisevaner, bedetider og bederum – og under forudsætning af, at den enkelte soldat vil underordne sig hensynet til Danmark og vore allierede. Så ingen turbaner og slør til danske soldater i det danske forsvar.
Jeg kan med bedste vilje ikke se, at ovennævnte forslag og bekymringerne på baggrund af terrorangrebet på vesten den 11. september sidste år skulle give nogen anledning til at komme med hadefulde angreb på Dansk Folkeparti. Heller ikke fra David Trads og Information.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her