Læsetid: 2 min.

Forblændet af markedet

Christine Antorini handler usammenhængende og i hvert fald ikke i forbrugernes interesse
1. august 2002

Telefonisk
Markedsmekanismer er gode for samfundet, fordi det er de, basta. Forblændede og stålsatte forsvarer tidligere og nuværende SF’ere denne forældede ideologi – uanset hvad kendsgerningerne viser.
Det må de sådan set selv om, med mindre de altså som Christine Antorini (CA) har fået jobbet at varetage forbrugernes interesser.
Som sekretariatschef i Forbrugerinformation ved CA alt for godt, at liberaliseringen og privatiseringen af telemarkedet langt fra har været et ubetinget gode for forbrugerne. Hendes organisation har dokumenteret, at telemarkedet er uigennemskueligt for forbrugeren, og at de store selskaber på telemarkedet, bl.a. Sonofon, Orange og TDC, er de dyreste for forbrugerne, hvorimod de små er mere økonomisk fordelagtige. Med andre ord: Jo mere du fupper forbrugerne, jo bedre klarer du dig i konkurrencen.
For nylig brugte CA så denne viden som afsæt for i pressen at forberede forbrugerne på et kommende liberaliseret el-marked. Men da CA mener, at det er en god og sund tanke, at konkurrence giver mere og bedre el for pengene, blev resultatet ganske besynderligt.

Bordet fanger
Først opfordrede hun elselskaberne med deres baggrund i andelsbevægelsen til at blive dygtige forretningsmænd. Dernæst udtrykte hun håb om, at elselskaberne på én gang vil sikre forbrugerne klar prisinformation og bedre service og samtidig levere samfundet en bæredygtig elproduktion.
Men bordet fanger. Sådan som Forbrugerinformations undersøgelse af telemarkedet viser.
Hvis elselskaberne vil være rigtig dygtige forretningsmænd, så leverer de et dyrt produkt, men med prisen godt camoufleret i indviklede tilbud og kontrakter. Det er netop sådan, Sonofon og de andre har gjort.
Vælger de i stedet for at levere til gennemskuelige og lave priser og og give høj service, så bliver de de små på markedet. For slet ikke at tale om, hvis de leverer bæredygtig vindmølle-el, som er dyr på markedets betingelser, men samfundsøkonomisk fornuftig. Så er de virkelig dårlige forretningsmænd.

Usammenhængende
Forbrugertalsmanden Christine Antorini kan konstatere, at liberaliseringen på telemarkedet ikke har gavnet forbrugerne. Men ex-politikeren og samfundsdebattøren Christine Antorini, for hvem opgøret med venstrefløjen og dens kritik af det frie marked er et mantra, nægter at se kendsgerningerne i øjnene. Resultatet bliver usammenhængende og i hvert fald ikke i forbrugernes interesse.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu