Læsetid: 1 min.

Fremtidens Karl

Er Lars Qvortrup charlatan eller opportunist?
Debat
21. august 2002

Marx
Kan man blive medlem af Socialdemokratiet i Vollsmose, når man bor i Valby? For så vil jeg gerne være med til at di-
skutere en ny fremadrettet, tidssvarende og realistisk venstrefløjs-politik.
I sommerferien sad jeg og fik halvdårlig samvittighed over ikke at reagere på et indlæg af Lars Qvortrup. Han er trods alt en næsten fagfælle og har bidraget til den faglige diskussion om livslang læring og sådan noget. Lars Qvortrup skrev her om at
marxisme er outdated – vistnok en respons på Curt Sørensens behjertede forsøg på at argumentere imod
tidsånden. Jeg ved ikke, om LQ er en faglig charlatan eller en hæmningsløs opportunist. Mindst én af delene må han være. Og nogen gange går de jo hånd i hånd.
Men formanden for Socialdemokratiet i Vollsmose satte tingene så glimrende på plads. Først ved at rette nogle af de elementære fejl i LQ’s reference til hvad marxisme er. Men endnu vigtigere ved at præcisere hvad teori og begreber skal gøre godt for: De er hverken afbildninger af en bestemt virkelighed eller forskrifter for, hvordan man gør rigtigt. De er redskaber til at tænke og analysere kritisk, så vi forstår mere, end vi ville forstå uden begreberne.
Diskussionen om et nyt ventrefløjsgrundlag kan passende starte der.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her