Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
26. august 2002

Bibliotekspenge = sprogstøtte
15. AUG. – I den nuværende situation, hvor vi er belemret med en regering som forgriber sig på forfatteres og oversætteres
bibliotekspenge, vil det klogeste være at betragte bibliotekspengene som støtte til udøvere af det danske skriftsprog.

Jørgen Bro Glistrup
Ligustervænget 19, Virum

Radioteater
16. AUG. – Det er mærkeligt at se Information lave et tema om teatret, 16.8. uden at komme ind på radioteatret, som er fremragende, produktivt, nyskabende.

Helge Krarup
Kirkevænget 6B, Valby

Tysk Teater
18. AUG. – Da jeg er fast teater-gænger i Berlin, undrer Informations artikler om emnet mig noget. Frank Castofs stykker, hyldet af Jens Albinus, er noget af det mest kedelige, man kan finde hernede. Hans småfjollede og altid langtrukne dekonstruering af den ’store’ tradition, kan må-ske stadigt ryste en stakkels tysk Bildungsbürger, men for os der opvokset med ’68 kan det ikke komme som nogen stor overraskelse, at tradition er konstrueret. Dette uendelige åh så oprørske angreb på alle åndelige værdier, synes først og fremmest at tilfredsstille de medie- og reklamefolk, der nu er flyttet ind i kvarteret bag Volksbühne og herved kan retfærdiggøre deres egen overfladiskhed.
Ligesom Houellebecqs bøger, som Castof i øvrigt også har opsat, så dækker angrebet i sidste ende over en gang konservativ tågesnak. Berlin har også på det sidste oplevet en tilbagevenden til naturalismen. Skulle vi så opgive den for at blive ’tyske’?
Min bedste teateroplevelse hernede er stykkerne på Volksbühnes lille Prater-udlæggerscene. Her har instruktøren René Pollesch indledt et samarbejde med en række venstreorienterede sociologer i forsøget på at indfange den moderne storbys virkelighed. Resultatet af dette samarbejde, inklusive teksterne til flere af stykkerne, foreligger nu i bogen ’Wohn Front 2001-2002’ (Alexander Verlag Berlin). Denne kan anbefales til enhver, der gerne vil inspireres af nyere tysk teater.

Kasper Risbjerg Eskildsen
Weinbergsweg 7, Berlin

Er det et liv efter jinglen?
19. AUG. – Jeg kan ikke forstå Poul Erik Hornstrup tager sådan på vej bare pga. en lille jingle i DR’s programmer. Er det ikke bare en slags ledemotiver ligesom hos Wagner? Efterhånden ved jeg præcis hvordan det lyder, når en satellit bevæger sig ud i rummet. Det er vel også helt naturligt, når man i et program om vulkanudbrud på Island hører en Brandenburg koncert i undergrunden.
Men det kan jo være problemet kan løses, når man går over til digital radio og tv, hvor brugeren selv kan bestemme kameravinkel og om man vil have det lækre musikdesign med. Hvis man nu absolut kun vil høre, hvad en eller anden professor står og ævler om. Er der mon liv på Mars? Se nu lidt frisk på det, dingdingeling bumbum.

Viggo Jensen
Rønnevej 6, Aalborg

Folkevilje efterlyses
Sharon
gi’r ej pardon.
Hamas
går ej på plads!
Hizbollah
fyrer en raket af.
Kun et
æreløst demokratisk kompromis
kan redde Palæstina fra forlis.

Torsten Reffstrup

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her