Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
24. august 2002

P1’s muzak og støjforurening
16. AUG. – Rigtig mange tak til Poul Erik Hornstrup for den grundige kritik i dag af DRs P1’s muzak og støjforurening.
Jeg har selv prøvet at besvære mig over disse forstyrrelser, men fået at vide, at det drejer sig om at skabe dynamik i udsendelserne, især i morgenfladen. Hvad dynamik betyder i den sammenhæng, forstår jeg ikke; er det ikke et økseskaft-svar?
Hvordan råber man DR’s ledelse op?

Brita Waage Beck,
Bodenhoffs Pl. 2, Kbh. K

Bibliotekspengene igen!
13. AUG. – Coda har lige fået rettens kendelse for, at idrætsforeninger også skal betale for den musik de spiller, og det uden minimumsgrænse, og dansk film har netop fået bevilliget 100 millioner (ret mig, hvis jeg tager fejl) fra kulturministeriet!, men vi 15.000 forfattere, som har fået frataget vores bibliotekspenge, har ikke udsigt til satisfaktion.
Hvad blev det til? Skal vi kollektivt fjerne vore bøger fra bibliotkerne? De må jo ikke være værd at læse alligevel.

Andreas Østergaard
Hedelyparken 88,st.tv., Greve

Studieegnet af matematik, fysik, kemi, græsk og latin
16. AUG. – Gregers Friisberg har i Information den 16. august et indlæg, hvor han argumenterer imod Karsten Albæks kronik fra den 13. august om, at natur-
videnskab og de klassiske fag stillede studerende særlig godt ved deres videre studier.
Jeg skal ikke blande mig i diskussionen mellem Friisberg, der underviser i samfundsfag og engelsk, og Albæk. Blot kan det være oplysende at vide, hvad kontorchef Jakob Lange, Københavns Universitet, sagde ved årsmødet for gymnasierektorerne i november 2000:
»Man kunne sige noget generelt om, hvem der klarede sig og ikke klarede sig: Studerende med lave gennemsnit havde dårlige chancer, studerende med høje gennemsnit gode, hvis de ikke var tossede (dem er der nemlig flere af i den høje ende), og så kunne man om midtergruppen pege på, at fem fag gav en særlig kompetence: Matematik, fysik og kemi på højt niveau og så de klassisksproglige fag græsk og latin på højt niveau.«
Andre fag havde, hvad Jacob Lange ville kalde nogle mere ’slappe kompetencer’, og han mente, det kunne være en ide at stramme dem op.
Jakob Langes udsagn bygger på det materiale, der er samlet siden slutningen af 70'erne i den koordinerede tilmelding.
Hvis en kommende gymna-
siereform som et af sine mål har at øge studiekompetencen, må disse indsigter indgå i det forberedende arbejde.

Søren Hindsholm
cand.mag.
Kronen 16, Gistrup

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her