Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
20. august 2002

Hvilken ny boligpolitik
9. AUG. – I den sidste måneds tid har vi endnu en gang under en ny regering været vidne til mange politikeres dårlige undskyldninger for den evige boligmangel og masserne af de sædvanlige gode råd fra de ’implicerede’ såkaldte fagfolk!
Deres latterlige konklusion har samlet været, at der nu i de kommende år skal tages fat og bygges ca. 15.000 boliger/lejligheder. Og det er som at tømme et løbende badekar med en hulske!
Virkeligheden har ikke ændret sig en tøddel siden begyndelsen af 50’erne, hvor vi kørte rundt for at se efter rustvognenes ’stoppested’, og så ringede vi straks til ejendommens administrator for at få et sted at bo!
Få så den finger…

Birk Keller
Wesselsgade 10, Kbh. N

Kristendom og natur
9. AUG. – Selv om de kristne hævder at beundre naturens undere, er det i virkeligheden noget, der skal bekæmpes.
Sådan siger Aksel Haaning i et interview i avisen den 7. august 2002.
Og det synes jeg er urimeligt – for meget! Selvom Haaning har hjerteskærende ret i, at kirken til tider har været livs- og naturfjendsk.
Jeg mangler flere ting i interviewet med Haaning.
Bl. a. ville en reference til f. eks. K. E. Løgstrup være rimelig. Denne Teolog – og kristne – har arbejdet mere med naturbegreber og kristendom end mange andre. Omstridt, det var han blandt teologer, af gode og dårlige grunde – men han lagde et arbejde, en indsats i dét han gjorde. Ja, faktisk gør det nu al-
ligevel lidt avs i mig, at Løgstrup ikke er en umiddelbar referenceramme for en moderne humanist, der beskæftiger sig med natur og kristendom.
Er K. E. Løgstrup glemt? Han var hæderligheden selv – og
ikke en taktisk teolog, der prøvede at gøre kristendommen ’stueren’ blandt humanister. Om end mange har beskyldt ham for netop det.
En sådan reference ville dog vise, at teologer har arbejdet oprigtigt med spørgsmålet om forholdet mellem natursyn og kristendom, og har gjort det længe.
Og hvad med Grundtvig? Når vi nu bor i Danmark.
Men måske det ikke ville hjælpe. Jeg fornemmer, at Haaning mener, at en hver ’kristelig’ positiv naturopfattelse (eller menneskeopfattelse) er taktik.
Skabt af os kristne – alene med det formål at undgå, at kristendommens sande og undertrykkende væsen afsløres for det moderne menneske.
Og dog gælder det: Også (vi) kristne ser solen stå op. Også den kristne lever som alle af naturen – også som kilde til oplevelse.

Poul Chr. Tulinius
Ndr. Boulevard 15, Varde

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her