Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
10. august 2002

’Lad os høre mere om Kai Friis Møller’
2. AUG. – Jeg har med glæde bemærket, at Klaus Rifbjerg i et par af sine »indstik« – som jeg i øvrigt nyder (undskyld Martin Larsen) – har citeret Kai Friis Møller, som vist desværre er godt i gang med at gå i glemmebogen.
Jeg har lige siden min pureste ungdom været Friis Møller-fan (det udtryk havde han formentlig misbilliget). Og når jeg nu farer i computeren er det for at fremdrage en episode fra sommeren 1941, hvor Friis Møller i Ekstrabladet modigt gav Valdemar Rørdam, hvad han fortjente. Rørdam følte sig kaldet til i det nazistiske studenterblad »Akademisk Aktion« at offentliggøre et hyldestdigt til Hitlers hære, der jo havde invaderet Sovjetunionen. »Så kom den dag, som vi har ventet på længe«, kaldte han digtet.
Friis Møller skrev i sin artikel, at han for så vidt ikke var overrasket, for han havde »i en menneskealder haft denne stortalende rekommandør af Dannebrog under kritisk observation«. Han erindrede om, at Rørdam i 1918 havde skrevet et hyldestdigt til de engelske krigsfanger, der passerede Danmark på vej hjem og konstaterede, at en forfatter, der således kunne skrive to hyldestdigte med modsat fortegn måtte have »a prostituted mind«. Han betegnede Rørdams digt som »en lyrisk Sondermeldung«. Det skete ham i øvrigt ikke noget i anledingen af artiklen.
Kære Rifbjerg – lad os høre lidt mere om Friis Møller.

Jørgen Jacobsen
Bülowsvej 40, 2.
1870 Frederiksberg C

Nul komma dut
2. AUG. – Tak til Kurt Jonas fordi du kan lide ’min’ betegnelse ’nyt grammatisk komma’ – som bare skyldes at Dansk Sprognævn kalder det lige så grammatisk som ’traditionelt komma’. Indføring af ’tysk’ komma i dansk skyldes næppe at ’dansk er en variant af de germanske sprog’: alle andre germanske sprog, også norsk og svensk, bruger et system der ligner det franske. Det var derfor nærliggende at vi fulgte de andre nordiske sprog, hvis sprognævn vores eget samarbejder med.
Tak til Henrik Jørgensen for dine argumenter den 31. juli mod traditionelt komma og for din kritik af John Brogård, til ære for hvem jeg giver flg. eksempel: ’De læsesvage, ville, måske, synes, at det var lettere, at læse, en tekst, hvor alle sætningsled, var adskilt, med kommaer’. Ikke sandt: ren hakkemad!
Tak til Karenmarie Exsteen for din kritik den 31. juli af cam & tsh’s leder den 25. juli til forsvar for ’gammeldags’ komma. Jeg synes som du at nyt komma fremmer læseligheden da det ikke bremser læsningen fordi det ikke adskiller sætningsdele der hører sammen.
Og lad os så slippe for skelnen mellem akademikerne i deres ’elfenbenstårn’ og ’almindelige mennesker’. Alle der beskæftiger sig med sprog er eksperter på lige fod – tak!

Ole Kongsdal Jensen
Nøragervej 7, Vanløse

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her