Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

28. august 2002

Benægtelse
Svar på Bent Jensens læserbrev i gårsdagens avis:
Professor Bent Jensen anvender det smagfulde ord »griseri« om min sporadiske omtale af hans person i en anmeldelse af Jacques Blums og Eva Bøggilds bog: »Løgnens veje - om benægtelsen af Holocaust.« Den pågældende passage i anmeldelsen må formodes at være følgende:
»Andre motiver til at ønske Holocaust manipuleret kan – som hos en Bent Jensen – være antikommunistisk forargelse over at Stalins mord på millioner af uskyldige ikke har fået samme status i debatten som Hitlers ugerninger. Denne i og for sig forståelige indvending mod en anden form for glemsel retfærdiggør jo, som Blum og Bøggild anfører, på ingen måde Holocausts nedtoning.«
Som det fremgår, er det korte afsnit en del af en længere refererende anmeldelse og skal selvfølgelig anskues i konteksten. Bent Jensen, der demonstrerer et noget frimodigt forhold til citater og disses sammenhæng, kan i øvrigt selv finde inspirationen til formuleringen i Blum og Bøggild side 126-28, samt yderligere læse om sig selv som »nyttig idiot« for skumle kræfter i Holocaust-benægtelsens univers.
Georg Metz

Ikke mere snak
20. AUG. – Forleden forklarede en SF’er, hvorfor partiet vil bremse rige forældres køb af ejerlejligheder til deres børn, med de dertil hørende rentefradragsfordele og spekulations-gevinster, men samtidig, selvfølgelig, endnu ringere muligheder for de ubemidlede til at skaffe sig en bolig i et marked, hvor priserne uafbrudt bliver jobbet op.
Studieværten, som jeg ikke fik navnet på, spurgte efterfølgende så skarpsindigt, så hendes spørgsmål kunne stå som motto, både for regeringen og dens borgerlige støtter: »Men er det ikke sådan, at nogen bare har det bedre end andre?«

Bent Jørgensen
Hårbøllevej 60, Askeby Møn

Kære Klaus Rifbjerg
20. AUG. – Du nævner i din gode omtale af genudgivelsen af Christopher Isherwoods to bøger fra 1930’erne, at dem kender de fleste. – »som det vil være de fleste bekendt osv« Information tirsdag den 20. august 2002
Det tror jeg desværre ikke er sandt.og derfor kærkomment at de bliver genudsendt.
Det er tankevækkende, når Henning Thøgersen i sin artikel i den seneste Weekendavis mener at litteraturen har mistet kontakten med det sociale liv.
Jeg tror ikke engang at ’de fleste’ har taget studentereksamen og måske derfor har så stor en afstand til den litterære elite.
Hvad man kan gøre ved det ?
Ja, for dit vedkommende er det nok for sent at gøre noget som helst i den retning.
Godt ord igen.
Jeg ved godt det ikke er din skyld at det er sådan, men nok den måde hvor kortene har været fordelt på fra begyndelsen.

Ole Christiansen
Kontrabassist

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu