Læsetid: 2 min.

Se dog på ånden

Skær gennem røgsløret af karakterdiskussioner og effektiviseringskrav og se på undervisningssystemets struktur og ånd
Debat
31. august 2002

Studiestart 2002

Uddannelse
Debatten om uddannelsessystemet er kommet tilbage, og vil som en anden drabant kun være synlig en kort tid endnu.
Når semesterstarten på universiteterne og andre uddannelsesinstitutioner er vel overstået, indfinder den sig næppe før, der skal ansøges til samme omkring februar-marts næste år – medmindre da OECD udsender et stjerneskud af en undervisningsrapport. Argumenterne i denne tilbagevendende debat flytter sig lige så lidt som Månens bagside i forhold til Jorden: Ikke en millimeter.
Det er heller ikke underligt, for parterne står så stejlt over for hinanden. Underviserne mener, at for mange elever er dårligt motiverede, arbejder for meget eller er korrumperede af tidsånden.
Elevers og forældres svar kan sammenfattes: »Det passer i hvert fald ikke!« Og alt imens påpeger forskellige eksperter mange og forskelligartede strukturelle og samfundsmæssige forhold med mulig indflydelse på situationen. Med andre ord: Man taler forbi hinanden.
Det ville ærlig talt være praktisk, når vi nu kun har disse periodisk tilbagevendende debatter, at vi i det mindste brugte dem til noget fornuftigt. F.eks. til at erkende at der er nogen grundlæggende problemer i det danske uddannelsessystem, at disse problemer er fælles for alle involverede, og at de derfor fordrer at blive løst i fællesskab.

Hvordan var det nu?
Så indledningsvis skulle hver af de involverede parter måske overveje situationen ud fra en eller flere modparters synspunkt.
Underviserne kunne f.eks. prøve at huske, hvordan det egentlig var, dengang de selv var unge.
Eleverne/de studerende kunne passende spørge sig selv, om det virkelig er nødvendigt at arbejde røven ud af bukserne i et supermarked for at tjene til den årlige skiferie i Østrig.

Kom i gang
Forældrene kunne måske venligst holde op med at overdrage alt for meget pasningsansvar til diverse institutioner for derefter at påstå, at disse gør det helt forkert.
Og eksperterne skulle måske forlade deres analyser og se nærmere på effekten af deres mange forskellige udtalelser.
Efter disse indledende øvelser er om ikke alle, så nogen, forhåbentlig nået frem til, at det er nødvendigt at skære igennem røgsløret af karakterdiskussioner, effektiviseringskrav og it-opgraderingsplaner og se på undervisningssystemets struktur og ånd.
Og med den erkendelse in mente vil det være muligt at begynde den helt nødvendige reformering af uddannelsessystemet.
Så hvad venter vi egentlig på? Lad os komme i gang!

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her