Læsetid: 5 min.

Avisen til debat

Her er nogle af reaktionerne, der er kommet siden avisomlægningen fra og med 6. september. Vi henviser i øvrigt til chefredaktør David Trads’ forklaring i avisen den 13. september
Debat
17. september 2002

Fra vor helt egen verden

Akut behov
Som næsten daglig bruger af biograflisterne tænker jeg, hvorfor skriver Inf. overhovedet om film? Nu vil det kræve en anden avis ved hånden for at se hvor de går, når Morten Piil har skabt et akut behov for at komme i biffen i en fart.

Elisabet Kærgaard
Baggesensgade 15
København N

Stadig den mindst ringe ?
Hvad er der blevet af biograflisten siden torsdag den 5. september. Jeg ville i biografen i går for at søge dækning for det allestedsnærværende 11. september hysteri, men måtte ud og købe en anden avis for at finde en biograf, der ikke deltog i dette usmagelige vanvid. Som mangeårig abonnent, synes jeg at det er højst utilfredsstillende, at skulle til at holde en ekstra avis for at kunne blive orienteret om biografernes repertoire. Hvis det bliver ved må jeg overveje mit abonnement.
Hvis I ønsker at spare på papiret, så spar os i stedet for kvalmende specialudgaver som 11. septembernummeret. Er der da slet ikke nogen steder i ’den frie verden’ hvor man kan være i fred for den dobbeltmoralske medlidenhed med USA. Denne verdens slyngelstat nr. 1 fik den 11. september 2001, langt om længe, endelig smagt den medicin, som den så rundhåndet selv har øst ud over resten af verden. Hvem har nogensinde haft den mindste medlidenhed med Vietnam og de flere milioner vietnamesere, der mistede livet under USA’s terrorkrig dér. For bare at tage ét eksempel. Jeg brækker mig.

Morten Hornum Frederiksen
Torvegade 36
1400 København K

De skæve ænder
er fløjet
Gad vide hvor hen?
Lad så være, at dagens Information bliver uden bigraflister, samtidig stryges den vanvittige vigtige rubrik: Det sker i dag.
Hvem gider da også tage til møder i Nørre Alle medborgerhus, foredrag i Andreas kirke, eller i det hele taget lette røven og være aktive? Hvem prioriterer friaftenen til sådanne uhyrligheder?
Information har taget skridtet hen mod at udrydde ukrudtet i den pænt friserede nyanlagte have.
Alfer, finurligheder, sære idéer og gamle træer gror bedst vildtvoksende og mærkbart i dunkle, uanlagte kroge med masser af ukrudt og højt græs.

Eva Kjeldsen
Hørdumsgade 53
København S.V

Informations ’systemskifte’
Der er kommet flere og større billeder i artikler skrevet af avisens faste kommentatorer, eksempelvis optager billedet af Georg Metz cirka en fjerdedel af den samlede spalteplads i hans ’intermetzo’. Dette virker uforståeligt, da Metz jo er interessant i kraft af hans skriverier og ikke p.g.a. hvordan han ser ud.
Kronikkerne reduceres nu i omfang. Satser redaktionen på one liners og skitser eller er det en bevidst strategi at reducere antallet af ord i avisen? Forsidelederen den 7.-8. september af David Trads nåede et bundniveau der fint matcher boulevardpressen når denne er mest underlødig. Lederen er et klassisk eksempel på når modstanderen går efter personen i stedet for bolden. Skribenten forholder sig ikke på noget tidspunkt til at Ritt Bjerregaards væsentligste begrundelse for at droppe ordførerskabet var manglende offentlig opbakning fra Nyrup i en konkret sag.
Hensigten med lederen er derimod udelukkende at diskvalificere Bjerrgaards politiske standpunkter vha. af karaktermorderet. Ynkeligt ?

Morten Andersen
Isbakkevej 20, Åbybro

Mindre læservenligt!
Da I lavede Information om for ?? år siden, syntes jeg den blev mere læservenlig, og jeg blev gladere for den.
’Verden kræver sin avis’ er mottoet for en ny omlægning. Men læserne kræver en god oversigt i sin avis! Og den er blevet ringere: Hvor er den gode opsamling af resumeer og småt nyt på side 2? Jeg kunne bedre have undværet de selvgode og selvglade ’Folk’ på bagsiden.
Og hvorfor ikke mere dato foran læserbrevene? Det er et tab: Hvornår blev dette skrevet? Dokumentation mangler. Og i i2: Skal vi ikke mere have Pims gode oversigt over weekendens seværdige film? Det er dem, jeg holder min muse vågen med! Hvordan skal jeg nu finde vej i fjernsyns-junglen? Nå, her tirsdag finder jeg et par ’Film i tv’ bl.a. om samme dag? kl. 12.15!
Det er ikke læserservice, at meget på den måde flyder – og det skærper ingensomhelst sans!

Niels-Jørgen Tortzen
Grønnegade 25
4800 Nykøbing F

Kæp i øret
Den 6. september bekendtgjorde Information en række fornyelser.
Afskaffelsen af de fortænkte temarubrikker på kronikkerne kan jeg kun bifalde. Men når kronikforslag skal være kortere, er det bl.a. for at give plads til et foto af kronikøren, og allerede den 6. september kan man se frimærkestore portrætter ved adskillige af artiklerne. Hvilken interesse har det for mig, hvordan en kronikør ser ud – eller så ud en halvdårlig dag foran et digitalkamera? En festlig detalje er, at et kreativt geni i layout har fundet på at udstyre nogle af portrætterne med kæppe i ørerne. Den gimmick kan det ikke gå hurtigt nok med at få jordet.
På side 2 i tillægget i2 er kreativiteten helt ude i hampen. Et kontrafej af Erling Bjøl er indlejret i teksten, som dermed tvinges til at sno sig i ulæselige guirlander: »...prolo-/gen til /11./sep-/tember...«. Talløse skoleblades eksperimenter med den slags layout har kun demonstreret én ting: At det ikke dur.
Information er tilsyneladende også ramt af den for tiden grasserende logomani. I hvert fald udfoldes der megen fantasi for at finde nye visuelle kombinationer af i’et med den skæve prik. Det er vel derfor, ’debat’ nu døbes om til det mere tandløse ’opinion’.
Forandring afveksler...

Poul Erik Hornstrup
Holger Danskesvej 108
Frederiksberg

Torsdagsbladet
Information satser tydeligvis på at få andre læsere. Det skal, i tidens ånd, blandt andet ske ved at beskære litteraturen.
Den nye linie på området blev i går præsenteret under slagordet Man anmelder da bøger. Desværre blev påstandens hulhed afsløret i samme nummer. Bladets litteraturanmeldelser vil fremover være begrænset til et beskedent opslag til debat, essays, romaner, noveller, lyrik en gang om ugen.
Information indretter sig ikke efter stoffet, stoffet må indrette sig efter Information. Hvis der er en meget omfattende nyudgivelse, går jeg ud fra, at der ikke er plads til andre i den uge.
Det ville være rimeligt, til almindelig oplysning, i det mindste at bringe en liste over udgivelser, der ikke anmeldes. Men det er der heller ikke. Interesserede må simpelthen læse en anden avis. Da jeg netop har betalt et års-abonnement, vil jeg bede om at få dette ændret til seks års torsdags-abonnement.
Mange læsere uden for København har ikke mulighed for at købe avisen i løssalg. Og Information må dog medvirke til også at begrænse papir- og energiforbrug til unødig forsendelse.

Vibeke Grønfeldt
forfatter

SVAR: Hver torsdag har vi et fast opslag helt helliget bøgerne, men i princippet bringer vi bogstof, herunder anmeldelser, reportager, interviews m.m. i avisen også mandag, tirsdag, onsdag, torsdag og lørdag.

Christian Lund

Til lykke
Så lykkedes det at producere en avis man allerhøjst gad bruge 10 minutter på at orientere sig i: Udgaven den 11. sept. som stort set var klinisk renset for nyhedsstof som ikke på en eller anden måde relaterede sig til begivenhederne for et år siden. Begivenheder som man i forvejen er udsat for tvangsfodring med i alle andre medier!
Kvalmegrænsen er forlængst nået.
Så når Information hopper på vognen og dropper alt andet nyhedsstof, de to lange ledere og debatstoffet for at deltage i denne tvangsfodring – ja så er det man tænker:
Hold den kurs, så er tanken om at undvære sit abonnement ikke er helt umulig, hvad jeg ville have forsvoret for bare få uger siden.

Tage Sørensen
Krogebjerg 88, Vanløse

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her