Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
20. september 2002

Nekrofili? Nej!
Per Fjord Sørensen har (17. september) åbenbart forstået det sådan, at jeg drømmer om genbrug af bondegårdskulturen. Men aldrig i livet. Siden jeg var 14, og det er snart længe siden, har jeg anset bondegårdskulturen for at være lige så afdød som f.eks. ertebøllekulturen. Og enhver tanke om at pode nutidslivet med dens absolut fortidige værdier har jeg altid betragtet som ikke alene meningsløs, men farlig.
Andre steder har jeg da også interesseret mig ret indgående for det ubehag i bondegårdskulturen, som Per Fjord nu minder mig om. I min opbruds-kronik prøvede jeg derimod at finde ud af noget af det, der var styrken i en kultur, som i nogle tusinde år og overalt på kloden kunne skabe den væsentligste del af det menneskelige livsgrundlag.
For en usædvanlig styrke havde bondegårdskulturen selvfølgelig. Og vil vi nu, i stedet for den, finde frem til en helt anden, som kan have i det mindste en lille klat fremtid for sig? Det var dét, jeg så ville spørge om.

Jens Smærup Sørensen
kronikør den 13. september

Den grimme kælling kanøfles
Chefredaktøren brugte den 7. september en hel forsideleder til at beskæftige sig med en person, som han åbenbart ellers ikke regner for ret meget. Jeg kom til at tænke på H.C.Andersens eventyr – prøv at omskrive det med den aktuelle situation i andegården, ’socialdemokratiet’ – de snadrer, hakker og mobber. Men Ritt, hun er anderledes – hun skal kanøfles! Ballade i andedammen – de gamle ænder prøver at holde sammen på familien – ro i familien udadtil, som Nyrup siger. Hvis ikke det var, fordi Ritt Bjerregård hverken er undseelig eller ydmyg, var hun at sammenligne med svanen, der voksede op i andegården. Hvem får politisk gennemslagskraft, hvis man både er kvinde, selvbevidst, ærlig og åben – det er for modigt og frækt i en magtverden.

Kirsten Netteberg
Bistrup Park 42, Birkerød

Ingen ond vilje
Svar til Georg Metz’ replik d. 5. september: Jeg tror ikke, at jeg er i besiddelse af hverken hel- eller halvond vilje, fordi jeg syntes, du gjorde for meget stads af Tage Voss’ lovprisning af usund levevis. Det var simpelthen sådan, jeg opfattede det.
I øvrigt, da nu den sidste del af mit læserbrev ikke blev bragt, så synes jeg fortsat, at du skulle skrive noget mere om Anders Foghs bedrifter som skatteminister.

Allan Danfær
Helvegshøjen 5, Viborg

Hvem er racister?
Det mest interessante ved Bertel Haarders indlæg den 9. ds må da være, at BH’s første argument for, at der ikke er racister i den danske regering, er, at Dansk Folkeparti ikke sidder i regeringen. Bertel Haarder må jo øjensynligt mene, at hvis Pia K. og Dansk Folkeparti sad i regeringen, ville situationen være en anden. Så er det på plads, men hvordan kan en liberal samarbejde med et parti, som man jo øjensynligt mener er...?

Henrik Arffmann
Kantatevej 23
8900 Randers

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her