Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
13. september 2002

Hvem købte Lomborg?
Lomborg lægger sig ud med regeringen. Regeringen lægger afstand til Lomborg.
Hvem var det egentlig, der købte Lomborg?

Ole Kløcker
Gasværksvej 35, 4., Kbh V

Langt højere dværge
Den 4. september lader Martin Ågerup os vide, at en hel del dårligdomme i Danmark stammer fra det faktum, at N.F.S. Grundtvig i 1820 skrev en sang, som stadig synges på danske folkehøjskoler. Muligvis har jeg misforstået det lidt...
Nu tror jeg nok, at noget af det som fremtidsforsker Ågerup nævner som udtryk for dværgvækst (og her tænker jeg på kollektive overenskomster) mere udspringer af fagbevægelsens opfattelse af, at disse værktøjer var særligt velegnede til at opnå gode forhold for medlemmerne: f.eks. så lav arbejdstid som muligt til en så høj løn som muligt.
Nu ved jeg tilfældigvis, at ulighederne i Brasilien og det USA, som forskeren selv nævner, er meget større end i Danmark. Jeg tror oven i købet, at man kan finde statistisk materiale, som kan underbygge det indtryk. Kriminaliteten i disse to lande er en del større end i Danmark. Kunne forsker Ågerup elaborere over emnet: ’relationen mellem graden af social og økonomisk lighed i et samfund og forekomsten af gemen kriminalitet’?

Steen Østergaard Olsen
H.C. Lumbyesgade 65, Kbh. Ø

Journalistisk dobbeltmoral
En helsides leder bruger Information den 4. september til at punke Bertel Haarder, fordi han ikke vil forholde sig til Günther Grass’ udtalelse på Informations forside forleden om, at der sidder racister i den danske regering.
Men lederskribenten er ikke et hak bedre end Haarder: Hvor er skribentens egen holdning til udtalelsen? Er skribenten enig med Grass? Er Information?
I bekræftende fald: Må vi så i anstændighendens navn få at vide hvilke danske ministre, der er racister? I benægtende fald: Hvorfor angriber I Haarder i
denne sag, når I er enige med ham i, at denne udtalelse fra Grass er klodset, uigennemtænkt og uværdig for en mand af hans statur?
Hvorfor laver I dog sådan en kioskbasker? Hvordan man end vender og drejer denne historie: Det her er journalistisk dobbeltmoral, så det klodser.

Niels Chr. Sauer
Meistersvej 42, Næstved

Tredjegenerations- indvandrere?
Efter at have set ’Fokus’ i TV 2’s nyheder (3. september) om de kriminelle unge i Kokkedal, måtte jeg undre mig. De unge blev i indslaget omtalt som tredje-
generationsindvandrere. Tredje- generationsindvandrere? Hvis et sadant begreb har nogen mening, så har femte- eller sjette- generationsindvandrere vel også. Hvor mange generationer skal man have levet i Danmark for at være Dansker, hvis man ikke er hvid i huden?

Mads Vestergaard
Nygårdsvej 17, 2., Kbh. Ø

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her