Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
3. september 2002

God Nationalisme
26. AUG. – Es gibt ein schønes land. Es steht mit breithen Baumen. Nahr saltzen Tyskland kalder de euroen for Teuro, og mener, at danskerne er kloge (»slau«) for at have holdt sig ude af den monetære union.
Nu havde den tyske befolkning jo ikke noget valg. Prisstigninger på 20-30 procent er vist almindelige (TV2-nyhedsindslag). På den konto kan vi vist forvente turisttilstrømninger, hvilket får mig til at tænke på Drude Dallerups indlæg den 22. august. Der behøver jo ikke absolut at ligge noget ondt i at være Nationalist.
Nationer er et naturligt historisk sprog eller/og kulturfællesskab, som er betinget socialt og geoteknisk. Det kommer og går som himbrene, romerne inkaerne etc. etc. etc. Nogle dannes, og nogle dør med tiden til alle tider, når folkelige følelser og fornemmelser tillader det. Einstein mente, at han relativt set nu fremstod som en god jøde, men han kunne jo også have frem-
stået som en god tysker, hvis nazisterne havde vundet krigen. Vi oplever jo ligeså meget racisme fra frelste internationale danskere, som af en eller anden årsag mener sig værdige til at skamme sig over deres landsmænd, og som på deres bekostning føler sig mere værdige end dem, som kæmper for at beskytte og bevare det nationale. Hvad med at beskytte nationaldemokratiet?
Man behøver jo ikke at være en hæslig Hitler eller en provokerende Glistrup for at holde af sit land og dets værdier. Hvis man mener, at nationalismen i sig selv er et monster, så mener jeg, at man i EU er ved at skabe et sådant – Via en lukket EU-kommission med alt dens bureaukrati, som nu fungerer som en isbold overfor de nationale parlamenter, som den med arrogante direktiver trumler hen over. Den er temmelig demokratifjendsk. Smelt den.

Michael Unna
Bjødstrupmose 28, Højbjerg

Lidt bedre placering!
28. AUG. – Det var da lidt af et fremskridt for DR’s strejkende at anbringe sig foran Cæsars stygge Storkespringvand og en plakat med julemanden, der var mere troværdig end Nissen! Udmærket!
Men billederne i mandags viste jo de strejkende i Arbejdermuseets gård, samlet om den første af de store kommuni-
stiske mordere, Lenin, der bortskaffede fem millioner af sine egne landsmænd i de fem år, han var diktator; senere overgik Stalin ham med 40 millioner.
Kjeld Koplev havde for nogen tid siden en artikel i Information »Hitler fik ingen statuer«.
Vi venter, hr. Koplev, på fortsættelsen om de virkelig store mordere, som fik statuerne, nemlig Stalin og Mao!

Kristian Sand
Torvegade 132 B, Esbjerg

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her