Læserbrev

Mærk partiet

'Slå ørerne ud, Dumbo' lyder et af forslagene til Socialdemokratiets nye interne slogan - læs videre i disse 10 for Nyrup ganske gratis konsulent-minirapporter
Debat
3. september 2002

Ikke-rosen

Sneglesex - Det er da fuldstændig entydigt, at Socialdemokratiets nye bomærke symboliserer en vision om at vælger- og medlemsskaren må formere sig som en koloni iberiske snegle - hvert enkelt individ kan reproducere sig selv til 200 nye eksemplarer uden befrugtende påvirkning udefra.

Susanne Holter

Usocialdemokratiet - Mine umiddelbare forslag til erstatning for rosen må være enten en taburet eller en ministerbil. Valgsproget kunne være: »Magt for enhver pris!«

I øvrigt har jeg ofte tænkt, at Socialdemokratiet også kunne bruge et nyt navn, for jeg synes, at det til tider er så som så med det sociale og det demokratiske, når der gælder socialdemokraternes politik.

Men det er nok ikke så - sexet - blot at negere det nuværende navn...

Niels K. Petersen, Køge

Mangelpartiet - Billedet er da klart. Virkeligheden til venstre forestiller en rose, der mangler en del. Visionen til højre er såmænd noget rod.

Eske Rahn

Flyv, humlebi - Det kan undre én, der er så glad for stegt flæsk og cigarer rullet på herrenegerinderlår, hvorfor en rose ikke er en rose ikke er en rose. Demokratiet for tiden sågar ikke engang en pibe der ikke er en pibe, der har svært ved at få lyd.

Urten Læge-kvæsurt, S. officinalis kunne passende værende det nye symbol. Desværre er den ved at afblomstre. Den findes, eller fandtes i Jylland, før motorvejene... Nyt slogan: Lyt til det der ikke taler. Slå ørerne ud, Dumbo. Eller: Flyv, humlebi.

Eva Kjeldsen, Kbh. SV

Tale er tavshed, men sølv er guld - Jeg tror Socialdemokratiets nye bomærke viser, at den bygning, de en gang rejste, er styrtet i grus.

Måske kunne de i stedet bruge deres gamle A, som en omvendt udgave af Venstres V – dvs. med en pil nedad i højre hjørne i stedet for Venstres, som vist er opad i venstre hjørne. Eller er det også i højre?

Lars Bohn

Kampen om Jellingestenen - Jeg har tre bud på hvad det utydelige A-symbol forestiller:

*(Så tæt på virkeligheden tror jeg at det bliver kedeligt) Billedet viser en flig af en langt større rose. Det er en del af et større rosenblad.

*Den sorte klat viser den muld som en ny og smukkere rose forventes at skyde op af. Reklamebureauet Innovator og Umvelt har ikke villet foregribe begivenhedernes gang eller medlemmernes smagsløg på en kommende kongres.

Man skal aldrig gå for langt foran, når man er medlem af et kollektivistisk parti. Se bare hvor upopulær Poul blev. Derfor har de ikke lavet en ny rose, men blot lagt jordbunden ud.

Men måske bliver mulden populær i sig selv. Den har ingen torne og signalerer jordnær folkelighed.

*Billedet forestiller et udsnit af Jellinge-stenen. Det skal symbolisere kampen om at have patent på den nationale dagsorden. Visionen handler kort sagt om at vriste Jellinge-stenen ud af hænderne på Dansk Folkeparti.

Der kan på baggrund af mine tre forslag tænkes følgende slogans: »Vi er de største. Os kan ingen tæske«, »Morgenstund har muld i mund«, »Poul konge bød gøre disse minder efter Svend sin fader og Karen J. sin moder, den Poul som vandt sig hele Danmark og regeringsmagten og gjorde Danerne sosser«.

Simon Espersen, Kbh. V

Guld og grønne skove - Efter nøje at have gransket Informations bagside aftryk af visionen (et bomærke) er jeg kommet frem til at det kunne være en skov (endnu mere utydeliggjort af Informations noget gammeldags trykteknik).

Visionen er altså en skov - os alle sammen. Der står vi ranke vælgere ved siden af hinanden og svajer hid og did i vinden, men vi er dog sammen. Og man forledes til at tro at et kommende slogan skulle være »for de gam-le som faldt er der ny overalt«.

Måske lidt optimistisk, men jeg har da også hørt Poul Nyrup og hans spindoctorer brainstorme på sætninger som »Guld og grønne skove«, »I skovens dybe stille ro» og »Nu falmer skoven trindt om land», »Vi kan ikke se skoven for bare træer«, »Giv mig de rene og ranke« samt i et lystigt øjeblik »Hug dem ned«!

Peter Abrahamsen

De nye lange ord - »Big Words and Little Ones« by Arthur Kudner, for his son.

Never fear big long words.

Big long words mean little things.

All big things have little names, Such as life and death, peace, and war Or dawn, day, night, hope, love, home.

Learn to use little words in a big way.

It is hard to do, But they say what you mean.

When you don't know what you mean Use big words - That often fools little people.

Leif Kragh, Solrød Strand

Grå front - Det nye bomærke ligner en slatten grøntsag af ubestemmelig art. Jeg synes hellere, partiet burde smykke sig med en jernbetonklods malet grå. Så kunne sloganet lyde: »Socialdemokratiet, grå og tung som ind i helvede. Men vi er her!«

Karl Nielsen, Kerteminde

Forklædt Frank - Lettere søsyg efter en temmelig - flow-oplevelse - man tror jo ikke sine egne øjne – fandt jeg forstørrelsesglasset frem. Så var der ingen tvivl. Det er Frank Jensen iført Thorvald-Stauning-skæg. Se selv efter!

Ivar Gjørup

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her