Læsetid: 2 min.

Stakkels Omar

Der er bare det, at den sharia, som Omar ved flere lejligheder har forsvaret, er et fuldstændigt brud med vores frihedsrettigheder
21. september 2002

Islam
Stakkels Omar Shah har det så hårdt. Det fremgik af en kronik onsdag den 11. september, hvor Omar på gribende vis berettede om, hvordan han efter angrebet på USA sidste år har måttet døje med modbydelige vittigheder og ufølsom retorik fra medarbejdere, medmennesker og debattører som bl.a. undertegnede.
»At hedde Omar og være pashtun gjorde det heller ikke ligefrem lettere for mig,« klager Omar f.eks.
Samtidig fremgår det dog af kronikken, at Omar synes enig med Osama Bin Laden og de pashtunske talebanere i et væsentligt anliggende: Angrebet på USA drejer sig ikke om hvem – men om hvorfor. USA burde have grebet i egen barm, og så gælder det ellers om at få sig profileret som offer. »Har du været udsat for chikane,« lød spørgsmålet til muslimer da også på alverdens islamiske hjemmesider efter 11. september.

Leflen for islamisme
Pyt med ofrene for tragedien. Således også strategien hos vor egen Omar, der i sin protestskrivelse skælder ud på bl.a. kulturimperialister – altså folk, der f.eks. synes, at demokrati er bedre end religiøs fascisme – og en fornuftig forsker som Bassam Tibi, formentlig fordi Tibi, der er muslim, tager konsekvent afstand fra shariaen og i årevis har advaret Vesten mod den islamisme, der vokser inden for Europas grænser.
Omar leverer også støtte til et par af byens stakkels forfulgte imamer, Fatih Alev og Abdul Wahid Pedersen, der tidligere på året ikke ville tage principiel afstand fra stening. Som om det skulle være særlig kriminelt – lige så ubetydelig en sag som ikke at ville tage principiel afstand fra at brænde mennesker levende, ikke?
Men disse ikke-muslimer har det med at blande sig i alt muligt og på hysterisk vis forlange, at »alle skal konformere til det vestlige menneskesyn«. Nu er der bare det, at den sharia, som Omar ved flere lejligheder har forsvaret, repræsenterer et fuldstændigt brud med de frihedsrettigheder, som Vesten har brugt mere end 2000 år til at gøre til sine. Den betyder også en væsentlig begrænsning af ikke-muslimers rettigheder.
Men for islamisterne drejer det sig ikke om at viderebringe kendsgerninger, nej, det drejer sig om at manipulere og undlade og fremstille facts som opspind og fiktion. Jeg glæder mig over, at jeg dagen før Omar Shahs kyniske skrivelse opsagde mit abonnement på Information. Som det er fremgået med mellemrum på debatsiderne, er der andre læsere, der har opsagt avisen af samme årsag som jeg – vi kan ikke længere holde Informations leflen for islamismen ud.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu