Læsetid: 2 min.

Et godt tilbud

Bistand til afghanske flygtninge ikke noget at skamme sig over
Debat
23. oktober 2002

Bistand til afghan-ske flygtninge ikke noget at skamme sig over

Asylsystem
Det er logik, når regeringens udlændingepolitik medfører færre asylansøgere, færre flygtninge, færre familiesammenførte og færre nye statsborgere. Det er påfaldende, at regeringens ’generøse’ (citat: Ruud Lubbers – FN’s flygtningehøjkommissær) tilbud til afviste afghanske asylansøgere om 18.000 i økonomisk bistand indtil nu kun er blevet modtaget af 42 afghanere.
Sådan skriver lederskribent ni. (Niels Rohleder) tirsdag med overskriften ’Glade nyheder’.
Jeg er enig i begge betragtninger. Jeg vil gerne tilføje, at både Frankrig, Tyskland og Norge har fulgt Danmarks eksempel og indført økonomiske særordninger for afghanere, der har fået afslag på asyl eller endnu ikke har fået deres sag behandlet. Røde Kors’ holdning er da også, at det er et godt tilbud, som mange flere burde sige ja-tak til.

Helst frivilligt
De personer, der ikke får asyl, skal hjem. Det skal helst ske frivilligt, som det f.eks. sker i dag, hvor fire afghanere forlader Danmark i fly fra Kastrup. Men hvis folk ikke vil rejse hjem frivilligt, vil det blive nødvendigt at bruge tvang. Tilliden til asylsystemet kræver konsekvens. Hvis vi ikke tør tage konsekvensen af, at de uafhængige asylmyndigheder har givet afslag og sørger for, at de afviste rejser hjem, så mister hele vores asylsystem troværdighed. Der skal være rene linjer og klare regler. Jeg håber meget, at flere afghanere vil sige ja til det danske tilbud. Vi har bevilget 44 millioner kroner til særordningen – penge vi sparer på indkvartering, når folk rejser. Jeg ser gerne, at de penge bliver brugt i Afghanistan i stedet for til formåls indkvartering under en opslidende asylsag i Danmark – i de mange tilfælde, hvor der ikke er udsigt til asyl. De 44 millioner skal udbetales til de afghanere, der opgiver deres asylansøgning inden 1. november eller allerede har fået afslag. Noget andet er, at Danmark har bevilget 750 millioner kroner til generelle genopbygningsprojekter og humanitær hjælp til Afghanistan over de næste fem år. Jeg synes ikke, at Danmark har noget at skamme sig over, når det handler om hjælp til afghanere og Afghanistan.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her