Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
24. oktober 2002

Alsidige tegninger i Information
Jeg fik en rigtig dårlig smag i munden, da jeg læste Ove Bang Jørgensens meget bastante nedrakning af Informations gode hustegner Per Marquard Otzen, som værende klæg – fortænkt – plat.
Jeg synes fuldstændig modsat, at P.M.O. er blevet bedre og bedre gennem årene, og i dag bevæger sig dejlig frit rundt
som bladtegner – anslår mange strenge alt efter opgavernes
karakter. Det er flot og modigt hele tiden at bryde sin egen ’stil’, forsøge sig frem til tit
meget overraskende resultater. Når det lykkes er det da en gave til læserne.
Summen af P.M.O.’s indsats er fantastisk flot.
Ove Bang Jørgensen sviner noget til, han slet ikke kan se.

Henrik Flagstad
Christianshavns Voldgade 7 V
Kbh. K

Ondskabens akse
»Vores kultur vil ikke overleve, med mindre vi vil forsvare den,« blev det heilet fra DF’s lands-møde og derfra transmitteret i tv ind i undertegnedes stue.
Emnet er for 117. gang Irak, som altså i følge pianisterne udgør en trussel mod vores kultur. For det første undre det mig, at DF mener den danske kultur er så slatten og vag, at den skal forsvares. For det andet tror jeg ikke Saddam Hussein overhovedet ved hvor Danmark ligger henne, og for det trejde: Hvad med irakisk kultur?
Men bevares, racismens natur er ikke logik og rationel tankegang. Det har den aldrig været, og det bliver den heller ikke.
Hvem er egentlig de sande terrorister? Irak truer ikke med at angribe USA, UK og Danmark, hvis ikke de for lov at rode under kongehuset efter masseødelæggelsesvåben.
»Ondskabens Akse,« hylede Boy George for nyligt, og pegede fingre af lande, som ikke straks kaster sig ned på et made-in-USA bedetæppe med næsen vendt mod Washington DC.
Undertegnede er hverken for diktaturer, religion (ligegyldigt hvilken Gud der skal tilbedes) og/eller underrtykkelse af nogen form, farve eller galskab.
Med hvem er det lige, der truer hvem? Hvem truer med krig? Hvem rasler med sablen, siddende overskrævs på Verdens største arsenal af masse-ødelæggelsesvåben? Hvem har afsat demokratisk valgte præsidenter, støttet diktaturer (inklusive Irak, hvor CIA bl.a. var med til at bringe Baat-partiet til magten i sin tid), invaderet selvstændige stater, bombet forarmede nationer og kræver monopol på retfærdighed og frihed? Hvem støtter Israels præsident, slagteren fra Libanon, Ariel Sha-ron, (dømt som ansvarlig for nedslagtningen af kvinder og børn i en flygtningelejr i 1982, dømt til aldrig at kunne erhverve et politisk embede igen i Israel), som hensynsløst slagter palæstinenserne?
Hint: Svaret er ikke Irak!

Malene Steen Nielsen Flagga
Bremensgade 33, 4.th, Kbh. S

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her