Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
23. oktober 2002

Amerikansk verdensbillede
Det store amerikanske website Netscape.com har den 21. oktober 2002 en såkaldt ’poll’, hvor besøgende kan svare på spørgsmålet »Hvem udgør den største trussel mod USA?«
Svarmulighederne er 1) Snigskytter, 2) Saddam Hussein, 3) Osama Bin Laden og 4) Nordkorea.
Vi lader lige spørgsmålet stå et øjeblik... den største trussel mod USA?!

Jesper Holck, Roskilde

Succesfuld fiasko
Under overskriften »Ingen gider være dommer« (16. oktober) blev domstolsreformen fra 1999 karakteriseret som en fiasko. Problemet var ifølge Informa-
tion, at det ikke var lykkedes at skaffe nyt blod til dommerstanden, som ifølge reformen skulle fornys med folk med erfaring fra andre miljøer end Justitsministeriet.
Information skulle angiveligt selv have talt nyansættelserne op. Det var også lykkedes at få en organisationsmand og en politiker til at sige, at det var en
fiasko, og at det måtte der gøres noget ved, f.eks. ved at hæve dommerlønningerne eller kalde ministeren i samråd.
Men hvad viste tallene? Ifølge Informations egen faktaboks (som er læserens eneste mulighed for at vurdere sagens substans) var antallet af nyudnævnte dommere med ’utraditionel baggrund’ følgende:
Årene 1999-2000 (halvandet år): 8 ud af 106
Året 2001: 9 ud af 57
År 2002, hidtil: 7 ud af 34
Omregnet til procent viser disse tal, at i årene siden vedtagelsen af reformen har dommere med utraditionel baggrund udgjort 7,5 procent, 15,8 procent og 20,6 procent af samtlige nyudnævnte.
Jeg medgiver, at der er tale om små tal, og at reformen kun har været i funktion i få år, men disse tal kunne lige så godt have medført en overskrift, der lød som følger: »Andelen af dommere med utraditionel baggrund tredoblet på få år«!
Jeg synes, det er lige lovlig frimodigt at kalde en reform for en fiasko, når man med de foreliggende tal kun kan komme til den konklusion, at antallet af dommere med utraditionel baggrund er steget siden reformen.

Elisabeth Arnold
MF, Det Radikale Venstre
Retsordfører

Klamme racister
Opildnet af Dansk Folkepartis seneste kamp for ytringsfriheden har jeg besluttet ikke længere at lade mig kue.
Medlemmer af Dansk Folkeparti er en samling klamme racister. Der går en lige linje fra deres muslimhadende ytringer til Goebbels’ antijødiske propaganda til mordbrande mod asylcentre til Auschwitz. De er ikke mange nok endnu, men bare vent til de bliver mange nok, så vil de afskaffe demokratiet.
Kære Pia Kjærsgaard, Mogens Camre og meningsfæller. Hvor gavnligt synes i selv ovenstående debatniveau er?

Andreas Høfer
Slangerupgade 22 Kbh. N

Splinten og bjælken
Der har vi nok en af dem, der kan snakke om splinten USA's enkeltforbrydelser i timevis, mens han springer over de store bjælker hos vennerne.
Intet undgår Ole Sohns skarpe øje (17. oktober), mens kommunismens 100 millioner ofre ikke nævnes med et ord. Men det værste for ham var vel også, at Montgomery kom først til Lübeck?

Kristian Sand
Torvegade 132 B, Esbjerg

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her