Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
22. oktober 2002

Tak, Marquard
Sikke et chok – at komme hjem fra ferie på Bornholm og åbne aviserne fra den forløbne tid og se et indlæg fra Ove Bang Jørgensen om min højtelskede tegner Per Marquard Otzens uvurderlige bidrag til min avis.
Der går faktisk ikke en dag uden en perle af et billedbidrag til både den lokale og den universelle tilstand på vor klode.
P.M.O. har i modsætning til så mange af kollegerne som i menneskealdre har haft monopol på begrebet illustration, formået at hele tiden udvikle og forfine sin streg. Aldrig forfalde til rutinemæssigt og næsten i søvne at gentage hvad man engang for længe siden nåede til af udtryk og ’streg’.
Tak herfor, må det fortsætte mange år endnu.

Tove Marie Petersen
Tegner og grafiker
Mariehøjvej 38, Nærum

Marquard er Gud
Ove Bang Jørgensen skriver i et læserindlæg den 17. oktober, at Informations tegner, Per Mar-quard Otzen, ikke har format – at grafikken er klæg og pointerne fortænkte og platte.
Det er jo også en mening.
For mig er Marquard et af avisens allerstærkeste kort. Han er den utroligt sjældne kombination en genial bladtegner og en stor kunstner. De få gange, har har tilladt sig at tage en fridag, eller værre: en uges ferie, så redaktionen udelukkende må ty til fotos eller 100 år gamle rettighedsfri arkiv-tegninger, er triste dage. Marquard hæver med sin fantastiske – og fantastisk varierede – streg og sit skæve hoved Information op på verdensplan.

Ole Knudsen
direktør, Forlaget Forum

Danske nazister
Svar (forsinket som følge af bortrejse) til Gerhardt Eriksens indlæg den 15. oktober:
Den kritiserede anmeldelse af John T. Lauridsens Dansk nazisme 1930-45 fremhæver i modsætning til hvad Gerhardt Eriksen hævder specielt Henning Poulsens værk med ordene: »Ikke siden Henning Poulsens: Besættelsesmagten og de danske nazister har nationen set magen til præstation på et i den grad bevidst overset område af nyere dansk historie«
De øvrige indvendinger mod anmeldelsen har samme karakter af noget løs læsning.
Hvad Mao har at skaffe med sagen og af anmelderens påståede historieløshed at gøre, blæser i vinden.
Georg Metz

Hvor er Lisbeth Bonde?
Gennem 18 år har jeg været daglig læser af Information, og jeg har stort set altid været tilfreds med avisen, men må indrømme: nu er jeg mindre tilfreds.
Man sætter litteraturfolk (Peter Laugesen og Tue Andersen-Nexø) til at anmelde kunstudstillinger, og selv om Merete Ahnfeldt-Mollerup er en skribent, jeg sætter stor pris på, mener jeg ikke nødvendigvis, at hun skal anmelde alle kategorier af udstillinger, med andre ord: jeg savner Lisbeth Bonde!

Susanne Nielsen
Sasserod 16, Morud

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her