Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
21. oktober 2002

Justeringer
Da jeg var yngre – dvs. da mine børn endnu var børn og afhængige af min forsørgelse – lavede jeg nogle gange en øvelse, når der blev vedtaget nedskæringer i de sociale ydelser. Jeg gennemgik mit budget ud fra den forudsætning, at jeg skulle leve af kontanthjælp. Jeg måtte konstatere, at det slet ikke kunne hænge sammen. Så ’bevilgede jeg mig selv’ arbejdsløshedsdagpenge, som er en del højere. Det kunne lige akkurat lade sig gøre. Men det var under forudsætning af, at køleskab eller lignende ikke gik i stykker og at jeg måtte skære alt ’overflødigt’ væk. Det blev primært børnenes fritidsinteresser, der blev droppet. Jeg spekulerede dengang på, om politikerne også lavede den øvelse? Det gør jeg ikke nu. Og det er jo også en helt overflødig tanke. Nu får kontanthjælpsmodtagere jo mulighed for at få arbejde i stedet for. Beskæftigelsesministeren skriver i sin pressemeddelelse i anledning af det nys indgåede forlig:
»Med aftalen er der taget hul på en justering af kontanthjælpssystemet, så familier på kontanthjælp får bedre muligheder for at komme i arbejde og blive selvforsørgende. Det sker med et loft over kontanthjælpen. For at undgå, at de berørte familier rammes utilsigtet hårdt, er der sat en grænse for, hvor meget man kan gå ned i hjælp. Grænsen er på 2.500 kr. om måneden.«
Prøv lige én gang til: »Med aftalen er der taget hul på en justering af kontanthjælpssystemet, så familier på kontanthjælp får bedre muligheder for at komme i arbejde og blive selvforsørgende. Det sker med et loft over kontanthjælpen.«

Nina v. Hielmcrone
St. Blichersvej 53. 8230 Åbyhøj

Rystende
Mens mange mennesker i København og andre danske byer forbereder sig at demonstrere den 9. november,mindedagen af den frygtelige Krystalnat i Nazityskland, mod racisme i dag,optræder den israelske ambassadør i Danmark, Carmi Gillon,som æresgæst på Dansk Folkeparti’s landsmøde.
Det danske parti,som har lige fået fire ungdomspolitikere dømt for et stå bag en racistisk plakat rettet mod muslimer,og det parti som kræver afskaffelse af racismeparagraffen,som beskytter minoritetsgrupper i samfundet.
Det er rystende,at den israelske ambassadør kan rose Dansk Folkeparti og lade sig fejre som æresgæst på deres landsmøde i Vejle.
Men desværre undre det mig ikke,når man tænker på, at Israel opretholdt venskabelige forbindelser til det sidste med det forhadte Apartheid-regime i Syd-afrika,efter mange lande, også Danmark havde indført sanktioner mod apartheid-regimet, som holdt bl.a. Mandela som fange på Robben Island.

Ulla Jessing
Grønnevej 249
2830 Virum

Pudsigt
Det er da pudsigt, at ’pia’ betyder ’from’.

Cathrine Neiiendam
Sprogøvej 19, 3.t.h.
2000 Frederiksberg

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her