Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
19. oktober 2002

Regnskabssnyd
Kommunikationschef Anne-mette Moesgaard skriver, at Shell har overskud på service-stationerne og salg af benzin og betaler den skat, de skal.
Det er enten usandt, eller der er tale om snyd i regnskaberne. For det er sådan, at de regnskaber, Shell offentliggør for servicestationerne og deres slag af benzin, viser et klart underskud, og at der ikke betales skat, tværtimod. De viser et underskud, der trækkes fra i de dele af Shell, der giver overskud og skal betale skat.
Shell betaler skat af sit overskud på andre aktiviteter(Nordsøen, raffinaderiet mm.), men hvad angår salget fra benzinstationerne påstår Shell lige som de andre store multinationale benzinselskaber, at det giver underskud at sælge benzin i Danmark. Tro det hvem der vil. Skattemyndighederne burde ikke tro på det.

Frank Aaen – Enhedslisten

Pudsigt
Det er da pudsigt, at ’pia’ betyder ’from’’.

Cathrine Neiiendam
Sprogøvej 19, 3.t.h., Frb.

En iransk kat kaldes perserkat
Den 3. okt. skriver Rasmus Egelund (RE) under overskriften »Arabisk topmøde«, at Betty Nansen Teatret har bedt 10 »arabiske« dramatikere om at skrive et fælles stykke.
Men det viser sig, at mindst en af disse dramatikere kommer fra Iran! Er RE ikke klar over, at iranere er persere, ikke arabere? Artiklen ville have haft en ekstra dimension ved at påpege, at arabere og persere fra henholdsvis Irak og Iran, der bekrigede hinanden fra 1980-1988, i modsætning til de to landes regeringer kunne skabe kunst sammen.
Det persiske sprog og den persiske race er indoeuropæisk, mens arabisk og arabere, ironisk nok, har mere til fælles med hebraisk og israelerne. Selve ordet Iran er det persiske ord (Aryan) for arier eller arisk.
RE gør med sin dårlige beskrivelse Saddam Hussein en tjeneste! Lige før sit brutale angreb på Iran i sep. 1980 sagde Saddam på tv, mens han rev fredsaftalen med Iran (fra 1975 i Algeriet) itu, at »Gud har skabt tre overflødige skabninger: myg, jøder og iranere« og tilføjede, at ved Guds vilje vil han udrydde dem alle sammen.
Jeg ved ikke, hvordan de irakiske myg har haft det indtil videre, men efter en 11-årig embargo mod Irak, som har forværret de sanitære forhold i landet, går jeg ud fra, at de lever i bedste velgående. Bortset fra et par Scud- missiler, som han sendte mod Israel i 1991, har han heller ikke haft held med at smide jøderne i havet. Og efter en otte år lang krig mod Iran kunne han ikke knække os persere på trods af Vestens fulde støtte. Men med REs beretning må man erkende, at det delvis er lykkedes Saddam, i hvert fald i Danmark, når landets mest intellektuelle avis ser persere som arabere.

Reza Rahimpour
medlem af PEN, Danmark

SVAR: Jeg beklager fejlen. Udtrykket »arabisk topmøde« stammer fra Betty Nansens pressemeddelelse, men skulle naturligvis ikke have været viderebragt.Rasmus Egelund

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her