Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

17. oktober 2002

Tak til DF
Tak fordi I stemte nej til kun 120 km på motorvejene. Tak fordi I overhalede Venstre i gnidningsløs mobilitetsfrihed og endnu engang cementerede det naturlige i at bo i Gedser og arbejde i Glostrup. Tak fordi I satte krav om mindst 130 km.
Jeg antager at denne tour de force sker på basis af vedvarende energi, nedbringer antallet af svært handicappede og døde trafikanter, medfører store besparelser på sygehusbudgetterne p.g.a. velkonditionerede borgere, transformerer en fjerdedel af befolkningens støjplager til lærkesang og børnelatter, undlader at skære vort smukke, danske land i flere stumper og stykker og ikke mindst giver børnene ret til at være sammen med deres forældre i de 15-20 vågne timer om ugen, der ellers gik til transport.
Nej, det handler ikke om penge altsammen. Det handler også om liv. Et dejligt, saftigt liv.

Christian Oxenvad
Vestre Stræde 17 A, Hundested

Replik om
Sharia-love
Slutreplik til Fenger-Grøns svar (Information 9. oktober). For ikke at have ekspliciteret sit demokrati-begreb straffes man prompte og må vælge mellem enten at være tilhænger af et flertalsdiktatur og se bort fra menneskerettighederne eller føre sort tale. Ikke nok med det.
At fremføre begrebsanalytisk uholdbare argumenter er åbenbart blot første trin i en villet begrebsforvirring, der i en nærmest hegelsk begrebsudvikling kan føre frem til større erkendelse, hvor mit bidrag måske kun er en lille, men brugbar antitese. Og endelig: Hvorfor skal jeg på-duttes at have talt om sharia, hvor talen var om lovgivning?
Hvorfor fortsat begrebsforvirre (først ’lovgivning’ og ’samfundsmæssige funktionalitet’ og så tilbage igen: ’muslimske lærde’, ’sharia’ og ’etisk begreb’), når vi i vesten idéhistorisk her (religion og politik) er nået til en afklaring og dagligt forsøger at omsætte denne i politisk handlen bl.a. gennem det demokratiske projekt?

Erik Kordt Christensen
Vældegårdsvej 29, Gentofte

Forslag til
ny nationalsang
Mel.: Der er et yndigt land...

Der er et ynk’ligt land,
hvor sorte præste-høge
går frem med bål og brand.
Inkvisitionens banner er
for dem den rette fane,
for de er ’frelsens’ hær.

Ført an af Ellemann
skal fortidsminder granskes
og hvem som ikke kan
sig sværge fri som ikke rød,
skal op på hjul og stejle
og lide kvalfuld død

Så bæve trindt om land
her hersker præstestyret
som lyser hver i band
som vover lukke munden op
og ha’ en anden mening,
og ikke følger trop.

Kaj Dester
(som heldigvis bor i Sverige)
Ängelholmsgatan 86 B
SE-264 31 Klippan

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu