Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
14. oktober 2002

Demokratiet til debat
Det er da ganske forbløffende.
Avisens chefredaktør skriver den 26. september en leder, som er en uforbeholden bekendelse til demokrati som den eneste rimelige styreform.
Det skulle han aldrig have skrevet! Herefter bliver han ellers skældt hæder og ære fra, gjort til en intolerant fundamentalist, indvandrerfjendsk, etc., etc.
Velformulerede og tilsyneladende oplyste mennesker tager i læserindlæg efter læserindlæg på det skarpeste afstand fra det synspunkt, at demokrati er bedre end f. eks. lovgivning begrundet i bud fra en gud, d.v.s. et præsteskab.
At man her i Danmark skal fordømmes for at bekende sig til uindskrænket demokrati kommer trods alt bag på mig.

Tom W. Petersen
A. D. Jørgensensvej 19, 1. th.
2000 Frederiksberg

Ømålsordbogen
Det var med blandede følelser, jeg læste artiklen om Ømålsordbogen på bagsiden af Information den 2. okt. Bagsiden er jo forbeholdt de lettere og mere underholdende artikler, og man kan glæde sig over, at Ømålsordbogen har så stor underholdningsværdi, at den kan give stof til en hel artikel.
Men i grunden er artiklen en fornærmelse, både mod ordbogen og mod de dialekttalende. En fornærmelse mod ordbogen, fordi artiklen fortier hele det store kulturhistoriske stof, som ordbogen indeholder, med beskrivelser af redskaber og arbejdsprocesser i ældre tiders landbosamfund. Og en fornærmelse mod de dialekttalende, fordi de – endnu engang – bliver fremstillet som nogle lidt komiske festoriginaler.
Kan nogen mon undre sig over, at dialekterne forsvinder i Danmark, når det er det billede, man tegner af dem, og den holdning, der møder de dialekttalende?

Karen Margrethe Pedersen
Ordbogsredaktør ved Ømåls
ordbogen, Institut for Dansk Dialektforskning, Københavns Universitet

Det frækkeste
Jeg har længe grublet over hvilken nytte computerne gør, og nu tror jeg, at jeg har fundet ud af det.
Computerne har en vilje, der er mindst lige så stærk som en menneskevilje.
De bestemmer, hvor lang en linje skal være og om der skal være mellemrum mellem ordene. De bestemmer også, hvor mange stavefejl der skal være.
Jeg skal nok læse jeres fristende tillæg om litteratur og film.
Jeg kan slet ikke lade være, selvom computeren netop i dag har tilladt sig en meget fræk fejl. På forsiden af det fine tillæg står det med store bogstaver, at det indeholder »nyskrevne portrætter af centrale forfattere, der bliver læst påny og indpaiceret i en ….. mere tidssvarende sammenhæng.«
Hvis det ikke er det frækkeste!

Else Thykier
Stettestræde 18, Rønne

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her