Årets julejoke
Fattige indianske børn i Bolivia klarer sig ikke så godt i skolen, fordi undervisningen foregår på spansk, og børnene har et andet modersmål. Derfor skal de have hjælp fra årets u-landskalender, mener vor udenrigsminister & co. Fattige indvandrerbørn i Danmark klarer sig ikke så godt i skolen, fordi undervisningen foregår på dansk, og børnene har et andet modersmål. Derfor skal statsstøtten til modersmålsundervisning standses, mener udenrigsministeren & co.
Jørgen Christian Wind Nielsen
Demokratiet til debat
Det er da ganske forbløffende.
Avisens chefredaktør skriver den 26. september en leder, som er en uforbeholden bekendelse til demokrati som den eneste rimelige styreform.Det skulle han aldrig have skrevet! Herefter bliver han ellers skældt hæder og ære fra, gjort til en intolerant fundamentalist, indvandrerfjendsk, etc.
Velformulerede og tilsyneladende oplyste mennesker tager i læserindlæg efter læserindlæg på det skarpeste afstand fra det synspunkt, at demokrati er bedre end f. eks. lovgivning begrundet i bud fra en gud, d.v.s. et præsteskab.
At man her i Danmark skal fordømmes for at bekende sig til uindskrænket demokrati kommer trods alt bag på mig.
Tom W. Petersen
A. D. Jørgensensvej 19, Frb.
Muslimsk styre
Lederne af den nye chefredak-tør er allerede herostratisk berømte/berygtede i »vor egen verden«, og i dag (den 8. oktober) kan vi i lederen læse hans forsøg på »at gøre det godt igen« efter den den nærmest
racistiske leder om muslimer-
ne i Danmark vi kan bl,a.
læse at Tyrkiet er et muslimsk styre!
Er der mon en behjertet udenrigskapacitet på bladet, der kan forklare Trads og os undrende læsere, hvad det betyder?
Robert Refby
Slotsherrensvej 55, Vanløse
Svar fra chefredaktøren
En del læsere har reageret med spørgsmål til to af mine seneste ledere, Nej til Sharia-love (26. september) og Fundamentalist Bjerager (8. oktober). Lad mig her svare samlet.
Min pointe i den første leder var, at jeg aldrig kan acceptere lovgivende eller dømmende magter, der står ved siden af
eller over det demokratiske system. Derfor kan jeg heller ikke forstå, at der findes danskere, der kan forsvare selv den mindste flig af de religiøst betingede Sharia-love bestemmelser, der betyder, at et præsteskab kan få lov til at udforme regler og dømme efter særlige religiøse forskrifter.
Jeg er i øvrigt tilhænger af, at enhver har ret til at praktisere sin egen tro, ytre sig frit, tilhøre sin egen kultur eller etniske gruppe, stille op til de parlamentariske forsamlinger og andet. De, der ikke støtter demokratiet og flertallets ret til at bestemme, støtter det modsatte nemlig mindretallets ret til at bestemme over flertallet. Det kaldes også diktatur.
Min pointe i den anden leder er en følge af den første: At det er imod alle ordentlige principper at udelukke et land fra medlemskab af EU alene på grund af dets dominerende religion. Der er således sammenhæng mellem de to synspunkter: Det er
lige så forkert at afvise en person eller en nation alene på grund af religion, som det er at tillade religiøst definerede love, der står uden for demokratiets kontrol.
David Trads