Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

10. oktober 2002

Fordomme
Svar på Skyum-Nielsens anmeldelse af min bog Digterliv på Schønbergs Forlag:
Det er ganske utroligt, at
Skyum i den grad lever op til mine ’fordomme’ omkring ham, som jeg jo netop udtrykker i erindringsbogen Digterliv:
»Skyum-Nielsen anmelder altid mine bøger negativt!« – og useriøst og tendentiøst...
Det gør han naturligvis også denne gang. Og det er utroligt, at redaktionen lader ham gøre det, når det nu er altid, og alle og enhver ved, hvad der venter, når der nu er tale om en ny bog af mig: Endnu en Skyumsk tilsvining, gerne krydret med nogle faktiske fejl, som bl.a. andet nu, at undertegnede skulle mene at litteraturen trængte til min bog og den slags nonsens.
Bogen er en bestilling fra forlaget Schønberg! Digterliv består af flere lag, og er spækket med selvkritik og selvudlevering – som Skyum tilsyneladende
ikke kan læse sig frem til, fordi han er så forhippet på at nedgøre og tilintetgøre.
Det er kedsommeligt for alle, ikke mindst læserne.
Digterliv handler om mit og andres (Michael Strunge, Ib Michael, Klaus Høeck, Ole Sarvig, Ole Wivel, Rifbjerg, m. fl.) digterliv på godt og ondt, og som er fyldt med personlige anekdoter, digte, anmeldelser, lidt eksistentialisme, psykologi, sex, selvmord og skizofreni.
Altså næppe helt så kedeligt, som Skyum vil gøre det til.
Og naturligvis handler en erindringsbog også om en selv, men det må den heller ikke for Skyum.

Rolf Gjedsted
Nyhavn 33, Kbh. K

Mere saglighed, tak
Kære David Trads. Nu må det være nok. Kan vi så få en ordentlig tone og mere saglighed i dine ledere, tak. Nu må jeg reagere, for jeg synes avisen har forandret sig siden du kom til som chefredaktør og det desværre til den negative side. Og det er ikke – jeg understreger ikke – fordi jeg altid er imod noget der er nyt, og efter en tid nølende »ender med at acceptere udviklingen«, som du skriver d.d. om (dine) modstandere af EU.
Der er ingen grund til at behandle andre mennesker så nedladende som du gør i det første afsnit af lederen. Er det måske en kvalitet i sig selv at noget er nyt? Du siger i et svar på et læ-serbrev at vi som læsere må vænne os til at vi i lederne fremover vil se avisens mening tydeligere.
Det er i orden, men kan vi så få det med repekt og saglighed som vi er vant til. (Du kan måske lære lidt af David Rehling). Det jeg ikke kan lide ved din nye stil er at det er som om du og din personlige mening og finger-
aftryk har fået for stor vægt i den nye Information. Forandring for forandringens skyld har ikke min sympati.
I øvrigt savner jeg som ammende småbørns-mor nyheds-
overblikket på side to med henvisninger til andre artikler,så man hurtigt kan få et overblik og hvis tiden tillader det kan læse uddybende.

Lone Gerup Adamsen
Bragesvej 4, Ry

SVAR: Ang. nyhedsoverblikket s. 2 er det flyttet til yderspalterne på s. 4 og 5, overskueligt opdelt i lokalt og globalt. Større artikler om de kort omtalte emner vil normalt stå på samme side.Red.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu