Læsetid: 3 min.

Tømmermænd er det mindste problem

Det er cool at være fuld. Eller? – Jeg har prøvet det
Debat
9. oktober 2002

Kommentar
Som 16-årig begyndte jeg for alvor at drikke. Dansk æblevin var billig, og sammen med fem Eiffel var der guf til både lever og lunger. Det var – og er
– sejt at drikke. Det er cool at være fuld. Og så smager de nye Bacardi Breeze betydeligt bedre end den kvalmende søde æblevin. Siges det. Jeg ved det ikke, for jeg har ikke drukket alkohol i otte år.
Da jeg var 18, vidste jeg, at jeg havde et problem og tog på en højskole med alkoholforbud.
Det brød jeg. Da jeg var 26, opsøgte jeg et alkoholambulatorium og fik antabus. Dem drak jeg igennem. Da jeg var 28, gik jeg i psykoanalyse, for der måtte jo være en grund til min afhængighed.
Jeg blev klogere på mig selv, men ikke på alkohol. Først da jeg som 36-årig tilfældigt faldt over en artikel, der beskrev alkoholisme som en kemisk afhængighed – at visse mennesker er ude af stand til at spalte alkoholen rigtigt i dens kemiske bestanddele – fandt jeg en plausibel forklaring på, hvordan det kunne gå til, at jeg efter to glas vin følte mig i stand til at dræbe enhver, der ville forhindre mig i at skænke det næste.
Så holdt jeg op med at drikke – godt hjulpet af Anonyme Alkoholikere ved muntre møder fulde af genkendelse og selvironi – og en følelse af dyb lettelse efter i 20 år at have skjult og skammet mig.
Men det er ikke helt nemt ikke at drikke. Jeg har oplevet møder – blandt andet en konference på Christiansborg, af alle steder – hvor der til frokost ikke var sat vand på bordet. Jeg har oplevet mildt pres og direkte aggression, oftest fra mennesker der tydeligvis selv havde et større eller mindre alkoholproblem.
Kioskernes sedler om, at der ikke må sælges alkohol til børn under 15, er rent til grin. Enhver kan købe sprut hvor som helst og når som helst.
Når Jeppe drikker, skyldes det sociale og/eller psykiske problemer, og så sætter vi os ned og snakker om det. Vi lægger en handlingsplan, Jeppe får lidt antabus og en smule gruppeterapi, så skal han nok få styr på sit liv – og blive i stand til at drikke normalt. Og når lille Louise kommer fuld hjem, igen, kigger mor og far skyldbevidst på rødvinsflasken på bordet, men heldigvis har de jo både job og ejerbolig og kan derfor skubbe den dårlige samvittighed til side: Vi er jo velfungerende og har ikke et rigtigt alkoholproblem, så det får vores Louise heller ikke.

Selv om alkoholforbruget blandt unge er stadigt stigende, bliver vi ved med at mene, at vi kan lære ungerne at drikke med måde. Men danske børn og unge drikker mere og mere. En tredjedel af børnene i 9. klasse drikker mere end de 21 genstande om ugen for voksne mænd og 14 for voksne kvinder, som Sundhedsstyrelsen anbefaler som maksimum.
Hvis man skal nå at kværne det kvantum, er man enten kanonfuld hele weekenden eller drikker jævnt ugen igennem. Og tømmermænd er det mindste problem.
Børn der drikker, ryger også, kommer ud for ulykker, har for tidlig og ubeskyttet sex, har større risiko for at udvikle et regulært misbrug senere, bruger i højere grad også andre rusmidler.
De har ikke tid til at følge med i skolen, og de er midt en udvikling fra barn til voksen, en udvikling der går skævt, når de fylder sig med sprut, fordi de bruger alkoholen som et redskab til at løse vanskelige situationer og derfor ikke får lært at være til uden sprut. Og alkohol er et effektivt redskab – indtil det bliver et problem.
I forbindelse med alkoholugen i den netop overståede uge 40, er børn blevet spurgt, om de ville drikke mindre, hvis deres forældre forbød dem at røre alkohol.
I modsætning til deres forældre svarer de ja og anerkender derved, også i modsætning til mange voksne, en vis autoritet hos voksne. Og dér ligger hele begrundelsen for, at forældre godt kan forbyde børnene at drikke, også selv om de selv drikker for meget:
Børnene er stadig børn. Vi er voksne.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her