Læsetid: 2 min.

Ytringsfriheden og Bjørn Nørgaard

Kunstnerne i Akademiraadet klappede i
26. oktober 2002

Kunstpolitik
I i2 den 18. oktober præsenteres Bjørn Nørgaard (BN) som formand for det Ny Public serviceråd, som smukt og godt har til formål at kæmpe for fri og oplyst debat i medierne og for den ytringsfrihed, som er demokratiets livsnerve.
I den forbindelse oplyses »at for mindre end et år siden har BN nedlagt alle sine offentlige hverv i protest mod den ny regerings besparelser på kulturområdet.«
Hvad er nu det? Pr. 1. april 2002 indtrådte BN jo i Akademiraadet (www.akademiraadet.dk som består af fire billedhuggere, fire malere og fire arkitekter.
Det ville også være betænkeligt, hvis kunstnere virkelig sprang fra deres tillidshverv, når Folketingets flertal skifter. Det kunne udhule armslængdeprincippet – kunstinstitutionernes vigtige uafhængighed af den politiske magt.

Udemokratisk
Min undren skærpes, fordi Akademiraadet på sit første møde 17. april efter en alt andet end demokratisk proces vedtog ny Regler for optagelse i Kunstnersamfundet (Akademiraadets valgbasis) og dermed også for optagelse Billedkunstnernes forbund (Bkf) – vores faglige organisation. Det skete uden forhandling med Bkf, uden høring og på grundlag af en hemmeligholdt evalueringsrapport fra Akademiraadet og Kunstnersamfundets jury.
Min anmodning om at få aktindsigt i den rapport i tide blev afslået med begrundelsen: »at eventuelle yderlige-re tidrøvende kommentarer, der erfaringsvis måtte forventes fra Ole Sporring, ikke ville gavne noget formål.«!
De ny regler fjernede det spinkle retskrav på optagelse selv ved omfattende offentliggjort kunstnerisk aktivitet og ret til begrundelse for afslag. De komplicerede ny afstemningsregler blev beskrevet vildledende i den efterfølgende orientering.
På Bkf’s ekstraordinære generalforsamling i maj måtte man nødvendigvis ændre sin vedtægt m.h.t. optagelse af ny medlemmer og i hast genindføre et internt optagelsesudvalg. Ved at opgive den fælles optagelsesvurdering for Kunstnersamfund og Bkf) ødelagdes et langsigtet projekt til gavn for kunsten og kunstnerne, som bl.a. BN havde været initiativtager til.
Ingen af de otte billedkunstnere i Akademiraadet havde rygrad til at møde op på generalforsamlingen og forsvare deres standpunkt.
Da BN trådte ind i Akademiraadet forventede jeg, at han ville have styrke til at standse det truende sammenbrud for det projekt, han selv havde stået fadder til. Sådan gik det ikke. BN og de andre kunstnere i Akademi-raadet klappede i.
På den baggrund virker det paradoksalt, at BN nu kan stå frem som forkæmper for ytringsfrihed og fri og oplyst debat.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu