Læsetid: 1 min.

Er Ågerup forsker?

Måske skulle Information bestræbe sig på at have et lidt højere kvalitetskrav som minimum for bladets klummeskrivere
19. november 2002

Klummer
Som boganmelder ved Information anmeldte jeg i 1998 en bog af Martin Ågerup med titlen Dommedag er aflyst. Det var en sjusket og inkompetent bog fyldt med faglige fejl og misforståelser i et enøjet forsøg på at fortælle læserne, at advarslerne om miljø- og ressourceproblemerne er helt forkerte. Altså en rigtig ’Lomborg-bog’, selv om Lomborg ikke var opfundet dengang.
I mellemtiden har Ågerup tilsyneladende indledt en videnskabelig karriere. I hvert fald skriver han nu klummer i Information, hvor han smykker sig med betegnelsen forsker (oven i købet fremtidsforsker).
Inden for mit fagområde kræver den betegnelse, at man som det mindste har publiceret et antal videnskabelige artikler i et internationalt fagtidsskrift med censur (peer review). Jeg håber, at der gælder de samme regler inden for fremtidsforskningen, så man ikke vildleder udenforstående med falske fjer.

Bundskraberen
I Information den 15. november stiller Lasse Glavind den diagnose, at Ågerup er dum – med udgangspunkt i Ågerups klumme om Økologisk Råd (13. november). Jeg skal ikke blande mig i denne diagnose, men jeg synes, at det ville være dumt (og uhæderligt), hvis Ågerup kalder sig forsker uden at opfylde minimumsbetingelserne for denne betegnelse. Enhver mistanke i den retning kunne bortvejres, hvis Ågerup vil give nøjagtige referencer til sine videnskabelige publikationer til oplysning for Informations læsere.
Information har enkelte fremragende og spændende klummeskrivere med Knud Vilby og Ole Lange i spidsen og med Georg Metz’ seneste enmandsfelttog mod statsministerens og finansministerens blakkede moral som et andet eksempel. Det medvirker til, at Information stadig fortjener betegnelsen »den mindst ringe«. Resten af klummeskriverne er, som man må forvente, af varierende kvalitet med Ågerup som bundskraberen. .

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu