Læsetid: 1 min.

Futurist

Svar til Meyer
Debat
21. november 2002

Titler
Niels I. Meyer (NIM) kalder 19. november min bog Dommedag er aflyst fra 1998 for sjusket og inkompetent. De fleste anmeldere var ikke enige i den vurdering. Tøger Seidenfaden gav den skudsmålet »interessant og stimulerende«. Weekendavisen mente bogen var »værdifuld« og anbefalede den »kraftigt«. Også Kristeligt Dagblad kunne »varmt anbefale« den. Og B.T. gik så langt som til at kalde den for »en åbenbaring« og en »væsentlig bog«. Selv Jørgen Knudsen, som bestemt ikke kunne lide bogens holdninger, mente, at bogen var »både befriende respektløs og gennemtænkt«.
NIM har ondt af, at jeg kalder mig for fremtidsforsker og spørger, hvad der berettiger til den titel. Det er ikke en beskyttet titel – hverken i Danmark eller i udlandet. Den amerikanske fremtidsforsker Watts Wacker blev engang spurgt, hvordan man bliver fremtidsforsker, og han svarede: »Ved at sige, at man er det«. Jeg har arbejdet i seks år på Instituttet for Fremtidsforskning og er i dag vicepræsident for Akademiet for Fremtidsforskning. Jeg kan bedre lide den amerikanske betegnelse futurist. Men det danske ord for sådan én som mig er altså fremtidsforsker. NIM synes, at det er en ’dum’ titel. Hvis det betyder så meget for ham, kunne han overveje at rette henvendelse til Dansk Sprognævn og bede om at få ordet »fremtidsforskning« fjernet fra kommende udgaver af retskrivningsordbogen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her