Læsetid: 2 min.

Giv dem en chance

Forhastet hjemsendelse til Afghanistan er en human katastrofe
Debat
6. november 2002

Flygtninge
Hvor er vores medmenneskelighed henne? Den 16. oktober kunne man i Information læse, at 1.300 afghanere skal sendes hjem – »jo hurtigere jo bedre«, hvis integrationsministeren er blevet citeret korrekt.
Man kan ikke lade være med at tænke, at det egentlig ikke er ord, man er vant til at høre en minister bruge. Hjem til hvad om jeg må spørge? Det eneste nogenlunde sikre sted i Afghanistan er Kabul. En smadret by. Vinteren står for døren. Der er mangel på næsten alt, specielt mad, rent vand, varme og el. Den akutte boligmangel på grund af krigen er blevet betydelig værre efter de 1-2 millioner flygtninge er begyndt at vende hjem fra Pakistan.
Boligpriserne er tårnhøje. Det siges, at kun udlændinge (og dem er der mange af i øjeblikket) har råd til at betale. Jeg kan godt forstå, at kun
42 afghanere har taget imod kr. 18.ooo kroner, som Bertel Haarder kalder »et godt tilbud«.
Politisk set er der stadig megen uro i landet. En krig kunne nemt bryde ud igen.

En god investering
Jeg møder mange afghanere hver dag, men jeg kender ikke én, som ikke gerne ville hjem. De holder af deres land, og vil gerne være med til at bygge det op igen, men for de flestes vedkommende vil det både være meningsløst og farligt at tage hjem nu. Det er almindelige mennesker, jeg taler om, mennesker som er flygtet fra krig og ødelæggelse og har søgt beskyttelse i Danmark. Kriminelle eller »velfærdsflygtninge« er noget helt andet. Ved at anvende ordet »velfærdsflygtning« om et menneske, som er rejst den livsfarlige vej den halve verden rundt for at komme til vort land, har man totalt misforstået, hvad sagen drejer sig om.
Lad dog de mennesker blive, som er kommet hertil på lovlig vis, giv dem en chance for at uddanne sig, så de har noget at tage med hjem, når den tid forhåbentlig kommer. Det kunne i øvrigt være en god investering for Danmark. Vi får brug for ekstra arbejdskraft i de kommende år. I øvrigt vil jeg mene, at det er en bedre reklame for Danmark, hvis flygtningene tager noget positivt frem for noget negativt med hjem.

Uklare meldinger
De nuværende uklare meldinger fra regeringen om hvem eller hvilke grupper, der skal sendes hjem skaber angst og uro hos alle og er en stor hindring for integra-
tionsprocessen, som ikke bliver nævnt så tit i øjeblikket.
Arbejdsgiverne tøver og flygtningene har problemer med at koncentrere sig. Asyl, tidsbegrænset asyl, midlertidig opholdstilladelse eller blot et stempel i passet, som ikke altid svarer til de øvrige papirer er årsag til enorm forvirring. Der er mange, der kigger uroligt i postkassen hver dag.
Flygtningeproblematiken er desværre blevet en del af Danmarks og EU’s storpolitik. Resultatet er, at de humanitære faktorer er blevet glemt, og at de næsten ikke bliver nævnt i medierne og slet ikke af politikerne. Vi må ikke glemme, at det er mennesker, familier med børn og deres fremtid, det drejer sig om.
Danmark har før været foregangsland i humanitære spørgsmål. Det kan man
ikke ligefrem sige vi er i øjeblikket hvad angår flygtninge.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her