Læsetid: 5 min.

LÆSERDEBAT

Debat
23. november 2002

Sover formandskabet?
Sover det danske EU-formandskab? Eller lukker det blot øjnene over for Iran? I sidste uge fik den danske regering grønt lys fra samtlige folketingspartier (minus Enhedslisten) til at fortsætte sin nye politik over for Iran. Det iranske islamiske regime belønnes af Danmark med politiske og økonomiske aftaler som en anerkendelse af det iranske regimes »forbedringer af menneskerettighederne«. Dette udspil finder sted på trods af: at EU for tre uger siden i Bruxelles besluttede at stille nye handelsaftaler med Iran i bero, indtil man havde vurderet menneskerettighedssituationen i Iran; og på trods af at man i Iran for nylig har dødsdømt universitetslæreren Hashem Aghajari pga. dennes »provokerende« udtalelser om islam.
Sidst men ikke mindst finder den danske regerings udspil sted i en situation hvor det iranske regime (ifølge officielle iranske medier) i løbet af de sidste seks måneder har henrettet, hængt og stenet 180 personer, heraf 12 politiske fanger. Og på trods af, at der i Iran ikke eksisterer politiske partier, studenterorganisationer, kvindeorganisationer og fagforeninger. Sådanne organisationer fungerer kun under jorden.
Dødsdommen over Hashem Aghajari fremkaldte voldsomme studenterprotester. Demonstrationerne, der startede som manifestationer for ytringsfriheden, udviklede sig hurtigt til en protestbevægelse imod det islamiske regime, hvilket bl.a. kan aflæses af parolerne »Khatami (præsidenten) skal gå af«, »Ned med Khameini« (den øverste religiøse leder) og »Løslad alle politiske fanger.«

Irene Clausen
enghavevej 142, Kbh. SV

Intet er sket
Den 20. november er det et år siden, vælgerne sagde farvel til en Rasmussen og skiftede ham ud med en anden. Og hvad er der så sket i det forløbne år? Stort set intet! Danmark har stadig verdens højeste skattetryk. Regeringen opfatter åbenbart dette som tilfredsstillende. At det ikke længere stiger er selvfølgelig et godt udgangspunkt, men målet for en borgerligt-liberal regering må da for pokker være så hurtigt som muligt at få kanaliseret flest mulige penge hen, hvor de hører til – i lommerne på dem, der tjener dem! Jeg håber, at De Konservative er parate til at stå fast på (mærkbare) skattelettelser, når der skal forhandles finanslov 2004, og om nødvendigt er villige til at forlade regeringen, hvis Venstre holder fast i sit uambitiøse skattestop til den tid.
Ellers ved jeg ikke, om jeg gider bruge en time af min tid på at stemme næste gang. Hvad forskel gør det for mig, om det er 179 kollektivister fra det ene eller det andet parti, der konfiskerer to trediedele af min og alle andre danskeres løn. Men måske kan det bedre betale sig at gøre som så mange andre og stemme med fødderne. Man skal jo bare over grænsen (ligemeget hvilken) for at få mere ud af at gå på arbejde.

Jesper Juul Keller
Tornevej 9, Helsinge

Manifestation
Så glippede Information endeligt med et søvnigt øje. Jørgen Steen Nielsen nævner 18.11. i en sidebemærkning, den halve (eller hele) million, der var samlet i Firenze til European Social Forum.
Men hvor blev Informations seriøse behandling af denne folkelige manifestation af? Væk, væk! Hvis man nu havde sparet lidt på omtalen af tåbelige konkurrencer på Bogmessen i Forum, eller nogle af de andre ligegyldigheder som i tiltagende omfang tilraner sig pladsen i Information, kunne der nemt være blevet plads til at bringe en seriøs omtale. Men I kan da nå det endnu. For det kan da ikke tænkes, at det er manglen på vold og knippelsuppe, som får Information til at lukke spalterne?
Pelle Andersen-Harild Selsøvej 29 4050 Skibby

Tavshed om undertrykkelse
Information kunne (15. nov.) berette om iraneren Aghajari, som står foran henrettelse for blasfemi. Sådanne beretninger vil erfaringsmæssigt ikke få ret mange danske debattører op af stolene. Kritik af overgreb er jo kun populær, når den rettes mod demokratier som Israel, USA og Rusland, mens de langt værre og mere massive overgreb i muslimske lande kun fører til spredte artikler som den udmærkede i fredags. For kritik af muslimsk fremfærd er jo højreekstrem og udøves kun af folk med mørke bagtanker. Som da undertegnede i september til danske medier udsendte et åbent brev til den iranske ambassadør i Danmark med kritik af Irans undertrykkelsespolitik.
Det var et svar på et vredt brev fra ambassaden, efter at jeg i min egenskab af næstformand for Den Danske Forening i en tale havde kritiseret undertrykkelsen under islam. Mit brev blev selvfølgeligt intetsteds refereret, da man vel ikke ville viderebringe et sympatisk ærinde fra odiøse kræfter? Der skulle jo nødig komme uorden i verdensbilledet. Jeg blev derimod pga. talen omtalt i islamofobi-rapporten fra racisme-overvågningscentret i Wien, på linje med andre menneskeretsforkæmpere, der udfylder venstrefløjens svigt på islam-kritikkens område. Så den omtale betragter jeg som en hæder.

Poul Vinther Jensen
Thunøgade 18, 5.th, Århus C.

Ej kvast
I sin reportage fra bogmessen (18. nov.) fortæller Nikolai Thyssen om en litterær quiz, som blev afholdt i forbindelse med udgivelsen af Danske digtere i det 20. århundrede. Jeg deltog i quizzen, hvor et mandehold og et pigehold duellerede på litterær viden. Som deltager synes jeg da, det er rart at få at vide, at »pigerne blev kvast af drengene«. Men sandheden i ære gik det modsat, eller næsten modsat. Ligefrem kvast blev vi, dvs. Lars Bukdahl og jeg, vel ikke. Men vi måtte nøjes med, hvad man med en eufemisme må kalde en fornem andenplads. Det ville Thyssen have erfaret, hvis han havde holdt ud.

Søren Schou
Fasanvej 5, Roskilde

Pistol for panden
Mange har det sikkert som mig – jeg ville ikke se dansk TV med en pistol for tindingen – men lad mig hermed opfordre til at gøre en undtagelse. Hvem har ikke surfet forbi et dansk talk-show eller en udsendelse med »pop-stars«, hvis præstationer er i underkanten af Onkel Oskar, når han har fået et par genstande for meget og giver »I did it my way« med lampeskærm på hovedet, et rygradskildrende sekund og spekuleret over, om der var tale om en eller anden form for kampagne for positiv særbehandling inspireret af Åndssvageforsorgen?
Derfor er det også forløsende for en gangs skyld at møde virkelig stor humor – jeg taler naturligvis om den lille perle, der gemmer sig bag overskriften »Wivels TV-vafler« (TV3). Hvem denne geniale komiker end er, så er hans TV-vært-parodi ubetalelig – og ikke mere overdrevet, end at man næsten kunne gå på den.
Den måde, han sidder i stolen på, stiv som et bræt, uden at ane, hvor han skal gøre af sine hænder, mekanisk snurrende mod kameraet med den tændte lampe, hans heroiske forsøg på at læse the cue cards med de understregede ord, hans totale mangel på sans for betoning, timing – man tror på, at dette er en eller andens onkel: »Bare tag det roligt! Se ind i kameraet, læs langsomt, VENT på dåselatteren. Jojo – det skal nok gå fint.«
Så morsomt kan det være. Men der skal kræfter til...

Erwin Neutzsky-Wulff
Tinghøjvej 35, Havndal

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her