Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

20. november 2002

Retur til afsenderen
Ødelæggelse, magtbegær, udryddelse. Universets krumning har modtaget.
Hvis det »derude« gider mennesket,
bliver hele historien returneret. Vi får det hele lige i synet, det bliver sjovt når de store teleskoper begynder at modtage. Teknologien har vi jo, takket være krigene.

Eva Kjeldsen
Hørdumsgade 53, Kbh. SV

Misforstået
Per Clausens modsvar til Mona Sheikh 9.-10. november var virkelig misforstået. En så lærd som Per Clausen burde vide bedre end at slynge om sig med den velkendte påstand om, at man ikke kan være muslim og demokrat samtidig. MS har netop forklaret, at muslimer kan tolke Islam på forskellig vis og at man derfor netop bør tilstræbe den demokratiske forståelse af Islam. Men Per Clausen har vist sin egen sandhed, der er for absolut til at rumme, at også muslimer kan bifalde demokratiet. Der er vist også noget galt med Clausens demokratidefinition, der sidestiller folkeligt styre med sekularisering. Var Clausen demokrat og troede på et demokrati for alle ville han have bifaldet efter at have læst at demokrati ikke kun værdsættes af sekularister. Iøvrigt syntes jeg, at MS havde skrevet en meget rammende kommentar og, at jeg kun køber Information fordi MS skriver artikler i den.

A. Shah
Nansensgade 15, Odense M

Tårnhøj løn
Det kan da ikke at passe at Information har en bestyrelsesformand, Torben Möger Pedersen, der tjener 3,5 mio. som direktør for PensionDanmark – en pensionskasse med hovedsagelig fattige medlemmer fra SID og KAD?
Med Informations honorar mm. løber det op omkring 4 mio. Tilmed med en pensionsordning, der sikrer 75 procent årligt af slutlønnen. Det siges at være en absolut topløn indenfor branchen.
Jeg har ellers forstået, at Information tog kraftigt afstand fra den vilde amerikanske og multinationale udvikling med opskruede spekulationslønninger til direktørerne. Etiske krav til pensionskasse-investeringer skriver I jo også om. Det forlyder der ikke noget om vedrørende PensionDanmark.
Her er der da vist noget at kikke på ved Informations generalforsamling?

Chr. Bundgård
Lykkevej 18, Knebel

En provokation?
Kære Hans Hauge. Jeg læste med interesse din kronik i Information den 9.-10. november.
Men hvad mener du med følgende: »Darwin er naturligvis ikke identisk med evolutionsteoien. Hvis vi skulle placere ham i et fag, ville det være i engelsk faget. Der hører han hjemme; der skal han læses, som det han først og fremmest var: En viktoriansk forfatter der minder om Dickens. Darwin som litteratur eller fiktion«. Citat slut.
Øhh!? Er det en frydefuld provokation? Eller en opfordring til komplettering af vores opfattelse af Darwin? (og dermed en stiltiende anerkendelse af evolutionsteoriens selvfølgelighed.) Er det en demonstration af foragt for teorien? (og dermed en frivillig/ufrivillig tilkendegivelse af fravær af biologisk viden.) Eller er det noget helt fjerde?

Niels From
Jægersborgvej 1, Lyngby

Kvartals-omskæring?
Tænk at dette lands socialminister kan sige så meget vrøvl
på så lidt plads (blandt meget andet): At sammenligne somaliske forældre med kvartalsdrankere. Har man nogen sinde hørt om kvartalsomskæring?

Ida Kongsted
Øster Søgade 78, Kbh. Ø

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu