Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

19. november 2002

Offer for ensretning
I artiklen »Om at pisse mod vinden«, den 5. november, skriver Børge Visby »engang var der et internationalt kunstsprog, der hed esperanto«, og »Måske var det en dødsdømt idé uden naturlig grobund«, og »Det var i hvert fald ikke smukt. Men det ’engelsperanto’ der har overflødiggjort det er værre. Bulldozeren baner vej for en endeløs kortege af tanketomme anglicismer.«
Jov da, det er muligt at undgå engelsk som vores allesammens ’engelsperanto’. Tiden er åbenbart ikke inde til at erkende esperanto som den bedste løsning på international kommunikation. Og, B. Visby, sproget ’hed’ ikke Esperanto, for så var det jo afgået ved døden, og det kan jeg forsikre dig om, at det langt fra er tilfældet, det lever skam i bedste velgående. Her i landet er der langsomt ved at vokse en ny generation frem i
lyset. Men indrømmet, det er svært med den dersens engelsk-amerikanske indflydelse.
I Sydamerika er det i fremgang, og i Norge er der ved at ske en udvikling. I Ungarn er esperanto på universitetsplan, og på et universitet i San Fran-cisco afholdes der hver sommer kurser. Her i landet undervises der i København, Næstved, Århus samt Aalborg.
Endvidere er der også et brevkursus i omløb.
Til sommer er der verdenskongres i Göteborg – i år blev det så afholdt i Brasilien, herefter går stafetten videre til Kina. Så dødsdømt, nej da. Du kan finde esperantoklubber i de fleste lande, selv Afrika er med i foreningen. (fork. af red.)

Gert M. Pedersen
Klejtrupvej 35, Hvornum, Hobro

Skuffede feminister
Efter en opløftende, inspirerende eftermiddag i selskab med den norsk amerikanske forfatter Siri Hustvedt, der udover at tage sit publikum med storm, også selv gav udtryk for at befinde sig i godt selskab fredag den 8. november på KVINFO’s bibliotek, er det noget af en kold tyrker at skulle læse i Informations dækning, at Siri Hustvedt ’skuffede feministerne’. Da intervie-
weren Leonora Christina Skov spurgte Siri Hustvedt, om hun opfattede sig selv som feminist, svarede hun klogeligt, at det afhang af definitionen. Feminist i forhold til kvindernes kamp for lighed, ja, men nej, i forhold til den feminisme, der går ud fra, at kvinder er bedre end mænd. Så ja og nej, lød Siri Hustvedts klare og argumenterede svar. Intervieweren lod svaret stå, ikke een i publikum tog emnet op. Om der i fredags skulle sidde en enkelt skuffet feminist tilbage og ærgre sig over svaret, skal jeg lade være usagt. Men publikums begejstring taget i betragtning er det langt mere sandsynligt, at det er Nikolai Thyssens forventninger til feminismen, der blev skuffet. Jeg vælger den positive udlægning, at han formentlig var i god tro.

Elisabeth Møller Jensen
Centerleder for KVINFO

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu