Skam
*Jeg skammer mig dybt over at være dansker,
en ynkelig nation der servilt kryber for den stærke.
Jeg skammer mig dybt over at være europæer,
en verdensdel hvor de eneste værdier er penge,penge,penge.
Jeg skammer mig dybt over at tilhøre den vestlige kulturkreds,
en historie om 500 års blodige forbrydelser mod menneskeheden.
Geert Heldager Nielsen,
Søborg Hovedgade 139 A 1. tv.,
Søborg
Tre grunde til begravelsestårer
Under overskriften Stop tuderiet! klager Helle Thorning-Schmidt den 7/11 over, at EU-kritikerne har saboteret debatten om Statsforfatningen. Men der ER grund til tårer:
1) I forfatningsforslaget holder fast i Kommissionens initiativret, hvilket er et af de alvorlige demokratiske problemer i EU i dag. I forfatningsforslaget er der ikke beskrevet, hvordan man har tænkt sig at åbne for Kommission eller for den sags skyld demokratisere institution. Derfor er Kommissionens initiativret stadig et alvorligt demokratisk problem i forslaget.
2) Et springende punkt i forfatningsforslaget er hele diskussionen om indskrivningen af EUs menneskerettighedscharter. Det vil åbne for hele problematikken om EU-charteret eller menneskerettighedserklæringen står højest rent juridisk, og dermed hvem der i fremtiden skal dømme i menneskeretssager, EU-domstolen eller menneskerettighedsdomstolen i Strasbourg. EU vil næppe underlægge sig Strasbourg.
3) I forfatningsforslaget nævnes at Unionens budget fuldt ud finansieres af egne indtægter. Det betyder at EU kan indkræve sin egen skat. Det underminerer nationalstaternes ret til at styre det økonomiske fundament for EU.
Måske tuder vi blandt EU-kritikerne, men der er en grund til det! Vi skal naturligvis have en afstemning i Danmark, fordi den danske grundlov kræver det, men det blive nok også den sidste. Og ved begravelser kniber de fleste af os en tåre.
Kristian Groth, JuniBevægelsen,
Rue des Moissonners 25,
Bruxelles
Fogh vender Trads på hovedet
I Information den 5. november 2002, side 9, under underskriften Trads har tabt hovedet bebrejder statsminister Anders Fogh Rasmussen Informations chefredaktør, David Trads, hans angreb på Foghs og regeringens måde at behandle Sakarev-sagen på.
Pointen i Trads angreb er med Foghs egne ord, at »regeringen har blandet sig«. Denne konklusion kan Fogh kun forstå sådan, at Trads ønsker, at regeringen skulle have blandet sig! en bagvendt logik, må man sige. Men ved på den måde at vende sin modstanders synspunkt på hovedet kan man undertiden lettere argumentere imod ham. Og det gør så Anders Fogh Rasmussen i resten af sit indlæg, arbejder sig op til større og større harme over David Trads udemokratiske holdning og undergravning af retsstaten ved at ønske politisk indblanding i sagen.
Han finder det tankevækkende og forudser. at det vil får Informations læsere op af stolene. Som en af disse læsere har jeg tværtimod sat mig ned for gennem dette indlæg at få luft for mit ubehag ved at se min egen statsminister bruge et letgennemskueligt kneb for at fordreje sin modstanders synspunkt, så han selv kommer til at stå for forsvarer af det han blev anklaget for.
Tankevækkende!
Lars Feilberg
Kirkepladsen, Hillerød