Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
7. november 2002

Påskud – nej tak
De to organisationer Demokratisk Fornyelse og De Grønne har indgået et fornuftsægteskab og forsøger at stille op til Folketinget på en samlet liste. Dem om det. Held og lykke med arbejdet! Men når Jean Thierry i Information mandag forsøger at begrunde det med at Enhedslisten ikke mere – med henvisning til en ikke så venlig udlægning af Keld Albrechtsens holdninger – er at tælle blandt de rigtige unionsmodstandere, så hopper kæden af.
Tillad mig i al fredsommelighed at minde om, at Enhedslistens sidste årsmøde vedtog en urokkelig og principielt begrundet EU-modstand med 119 stemmer for – over 70 procent stemte for dette forslag.
Fire delegerede stemte for Kelds forslag til vedtagelse.
Og så skal jeg nok undlade også at reklamere for Enhedslistens bud på en gennemgribende økologisk omstilling...
Progressive grønne unionsmodstandere er mere end velkomne i alle sammenhænge – herunder også som medlemmer af Enhedslisten.

Helge Bo Jensen
medlem af Enhedslistens
Hovedbestyrelse

Himlen afsløret. Virkelighed opfyldt
Igennem ruden, med mit aftensmil og værelse, udspionerer jeg himlen fra bag avisen.
Infiltrere den sidste slat sol fra min venlige lænestol. Men da skyerne pludselig vender om, gider ikke mere, himlen afsløret som en rolig overdrivelse, solen optaget af et sammenblandet mørke, og lyset ligger afblæst overalt, ryger interessen og jeg sænker blikket ned i virkeligheden igen, vender den næste side. Her rammes jeg af en opsigtsvækkende overskrift med ordlyden: ’Skilsmissebarn på 5 slugte lysestagen’. Jeg læser det stående, men må anstrenge mig, ligefrem knibe øjnene. Billederne i avisen vil ikke rigtig, og ordene driver sammen som forelskede. Det sejler indeni. Jeg bladrer hurtigt videre gennem hele dagen og besvimer lidt mere, da jeg når til i morgen. Vejrudsigten lover nat over hele landet.

Rolf Steensig
Nordlandsgade 6, Kbh. S

Min delfin-vision
Desværre er der en stor bifangst af delfiner i tunfiskevod – ligesom mange marsvin må lide døden i fiskernes garn her i de danske farvande. Op mod 7.000 alene i danske fiskeriområder.
Dette må stoppes, der er heldigvis en lydalarm på trapperne, som sikkert vil redde mange marsvin. Endvidere mener jeg, at mennesket har omkring to cm af kærlighed, men ved kontakt med delfiner og marsvin vil der blive mellem 20-30 cm mere glæde, kærlighed og helbredelse af flere sygdomme.
Dette er en fantastisk målestok. Ved at opleve sammenholdet samt fremfærd mellem de to pattedyr vil kunne bringe lykke til menneskeheden.

Jørgen Neumann
Østerled 4, Rødkærsbro

Fortidigt
»Jeg er nok den mest historisk interesserede minister i regeringen. I al ubeskedenhed,« siger Brian Mikkelsen. Alt forladt Brian, det er ikke ubeskedent, det er meget, meget beskedent.

Claus Heinberg,
medlem af tidsskriftet SALT’s redaktion

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her