Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

6. november 2002

Logak
Hvad skal man mene om en regering, der vil gøre alt for at nedbringe ventelisterne på landets sygehuse – og nu vedtager en finanslov, hvor man vil sænke afgifterne på sprut og cigaretter? Mens landets åndselite fejrer finansloven med en ekstra guldbajer, ser vi andre dødbidere frem til kommende års visionære forslag: 130 km/t på motorveje, gratis busbilletter til overvægtige, nedsat moms på fedtholdigt pålæg og et liberaliseret marked for knaldfyrværkeri.

Michael Sander Loua, Akelejevej 7, Gilleleje

Sære værdier
Det er fornøjeligt at se hvilke argumenter der kan tale for et positivt syn på EU – og endnu mere morsomt når man husker at selve avisen blev skabt for at give information i en verden af censur.
At være glad som det lille fattige barn for de riges smuler er en forfalsket måde at se verden på og leder skribenten AG fortsætter samme skæve spor 29. oktober med at nævne, at det der foregår i EU omend ikke er ideelt – så i praksis er det mindst ringe.
Vås !
Det er svært at forestille sig at et normaltbegavet voksent menneske kan være så naivt som lederskribenten – der tages tilsyneladende ikke noget hensyn til de utallige skandaler, menneskelige fallitter samt livsfarlige magtkoncentration der arbejder for systemet EU.
Det er dig og mig der skal gøre verden bedre, ikke dine repræsentanter, der kræver beskyttelse for millioner af angst for offentligheden. Når vi ikke selv er bedre, kan vi affinde os med institutionen, men synes om apparatet – nej tak !

Peter Buch
Sønder Fasanvej 35, Frb.

Tillykke til Marianne Karlsmose
Politisk ligger jeg sådan ca. et lysår til venstre for Kristeligt Folkeparti, og det ryster mig, at partiet nu vil have forsvarsforbeholdet ophævet. Det vil være mere i overensstemmelse med evangeliet, som det taler til mig, hvis det ville have militæruvæ-senet ophævet! Alligevel er der nogle etiske områder, hvor jeg er enig med Kristeligt Folkeparti, og jeg vil gerne lykønske Marianne Karlsmose, som jeg nu har truffet nogle gange, med formandsvalget.
Den nye formand mener, at hendes parti kan lære noget af søsterpartiet i Sverige. Set gennem mine briller, er der et punkt, hvor jeg umiddelbart må give hende ret: Kristdemokrateren har valgt 6 af de 12 organiserede afholdsfolk i den svenske rigsdag. Det vil være et stort gode, om Kristeligt Folkeparti kan præstere noget tilsvarende i det gennemalkoholiserede Danmark.

Henning Sørensen
Landsformand for Dansk
Afholdsforening
Irisvej 17, Grenå

Love and Peace – og så i København
Information omtalte 28. oktober den store demonstration i Washington mod planerne om invasion i Irak. Det var godt at læse om, men det undrer mig, at avisen overhovedet ikke nævnte de tilsvarende demonstrationer, der var i flere byer i Danmark. De var muligvis ikke så store, men alligevel meget betydningsfulde, fordi de var indkaldt af en politisk bredt sammensat gruppe, bød på mange kloge analyser af situationen og – ikke mindst – gav rum til de røster, der ønsker demokratiske og fredelige løsninger frem for krig.
Jeg håber, at Information fremover vil dække den type initiativer bedre – det er vigtigt, at så mange som muligt kender til mulighederne for at gøre en aktiv, personlig indsats og give sin holdning mod krig til kende.

Vera Hansen
Stjernerne 9, Hundested

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu