Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
5. november 2002

Udemokratisk universitetsreform
Helge Sander skrev i Information at studenterdemokratiet bevares på universiteterne efter at den nye universitetsreform er trådt i kraft.
Men så vidt jeg kan forstå, skal der sidde en bestyrelse som har eksternt flertal, og som svarer direkte under Helge Sander. Dvs. at denne eksterne bestyrelse næppe vil have nogen mulighed for at forholde sig kritisk til regeringens politik. Denne bestyrelse skal så vælge fakultetsledere, som igen skal vælge institutledere, og først under institutlederen får de studerende reel indflydelse.
Men hvis ledelsen af universiteterne ikke har nogen mulighed for at forholde sig kritisk til regeringens politik, bliver valget af de underordnede ledere og lektorerne så ikke tilsvarende politisk ensidigt? Med et reelt studenterdemokrati, hvor de studerende selv vælger alle ledere, risikerer man ikke på samme måde at konsistorium bliver en politisk ensidig forsamling, som ikke har nogen mulighed for at forholde sig kritisk til en aktuel regering, noget som universitetsansatte skal kunne for at sikre kvaliteten af undervisningen og forskningen, og for at sikre en fri og uafhængig samfundsdebat.
Jeg mener derfor, at den universitetsreform, som netop er blevet vedtaget, er det mest usunde for det danske demokrati, man overhoved kan forestille sig, da denne politisk ensidige undervisning og forskning den vil medføre, fuldstændig vil fratage universiteterne den åndsfrihed, som ellers er så vigtig for forskningen og for dannelsen af et menneskes intellekt.

Nina Eri Henriksen

Nej tak til omklamring
Jeg har erfaret, bl.a. i artikel 24. oktober, at Fadi Abdullah (Hizb-ut Tahrir) forsvarer sin oversættelse og distribution af en opfordring til at dræbe jøder med Israels overgreb på palæstinensere. »Jeg opfatter det som en stor ære at blive anklaget for at forsvare Palæstinas kvinder og børn«, har han udtalt under retssagen.
Uanset at Israels opførsel er under al kritik, vil jeg på det mest kategoriske frabede mig, at H-uT omklamrer den palæstinensiske sag og søger at gøre den til en religiøs krig. Det er en helt konkret kamp om at få en smule land tilbage og ikke en kamp mod jøder.
Konflikten kan på ingen måde legitimere drab på jøder, hverken i Danmark eller i Mellemøsten. Legitime mål i modstandskamp eller krig kan alene være ’kombattanter’, altså personer med våben i hånd eller medlemmer af den politisk/militære ledelse hos parterne.
Så måtte jeg opfordre enhver til at forkaste Fadi Abdullah forvrøvlede demagogi og horrible opfordringer.

Ole Olsen
Formand for Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening
Munkesøvej 21 B, Roskilde V

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her