Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
2. november 2002

DF klar til indlæggelse
DF går ind for at øge antallet af hospicer. Der er derfor grund til at forvente at væsentlige dele af partiet står foran indlæggelse. Langballe og Krarup har forhåndsvis påtaget sig at nedfælde de nødvendige nekrologer.

Ole Kløcker
Gasværksvej 35
København V

Hellignøgtern
Undertegnede vover at sende endnu et ’papirbrev’ i anledning af Erik Skyums, iøvrigt udmærkede, anmeldelse af Morten Søndergaards digtsamling Vinci.
Men det burde nok lidt tydeligere være fremgået af anmeldelsen, at Morten Søndergaard ikke blot er en usædvanlig begavet digter, en ægte digter der ser og sanser menneskets lidenhed over for universets og verdens storhed – men: at han også er en lærd digter, der bygger på den litterære tradition. I det citerede udtryk, at tingene står frem »hver for sig, hellignøgterne og urørlige« er det betydningsladede ord ’hellignøgtern’ således en hilsen til den store tyske digter Hölderlin, der i et berømt digt lader svanerne spejle sig i det helligtnøgterne vand.
Endelig er det også nødvendigt at kunne en smule elementær latin for at forstå, at titlen Vinci betyder »at besejres« (præsens infinitiv passiv af ’vinco’).
Uden for mit vindue står et stort lindetræ, som regnen og stormen har gjort endnu mere nærværende, end det var i sommersolen. En dag stod jeg og stirrede på det, indtil jeg så et lille glimt af det, digteren Morten Søndergaard ser overalt.

Else Thykier
Stettestræde 18
3700 Rønne

Vaccinen mangler
Onsdag den 30. oktober så jeg på TV 2’s Morgenprogram dette blads skribent, Georg Metz, argumentere over for B.T.’s Erik Meyer Carlsen for bevarelsen af racismeparagraffen. Som i tilsvarende debatter undertegnede har set om emnet kom debatten til at dreje sig om
ytringsfriheden og de borgerlige frihedsrettigheder over for et argument om at bevare ’civilisationsniveauet i den politiske debat«.
Det undrede mig, hvorfor Georg Metz ikke mere direkte fremhævede de motiver, som oprindelig lå bag racismeparagraffen, nemlig folkeforførelsen i 30’erne med den deraf tragiske jødeforfølgelse som konsekvens. Først til allersidst i debatten, blev historien kort og overfladisk inddraget i argumentationen. Den manglende inddragelse og påpegning af historien undrer mig al den stund, at den for mig illustrerer det vigtigste argument for at bevare paragraffen. Den påstand som ofte bliver fremsat, at vi siden 30’erne har ’udviklet’ vores politiske kultur og har løftet os op på et mere ’civiliseret’ plan er i denne sammenhæng kvalmende. De senere års politiske udvikling i ind- og udland burde have gjort det klart for selv de mest naive fjolser, at folkeforførerne stadig trives i bedste velgående og at disses eksistensgrundlag netop er at opildne til et bredt folkeligt had mod minoriteter.
Tillader vi Danmarks for tiden førende nationalsociale parti, Dansk Folkeparti – eller for den sags skyld andre religiøse fanatikere – at ytre sig som de lyster, vil vi i løbet af kort tid sætte vores højt besungne politisk civiliserede kultur ud af kraft til fordel for den laveste fællesnævner og den stupide voldelige retorik. Vaccinen mod folkeforførerne og de mørke kræfter, der findes i os alle, er desværre endnu ikke opfundet og bliver det formentlig heller aldrig.

Hans Peter Hansen
cand. techn. soc.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her