Læsetid: 2 min.

Hvad menes der?

Debat
1. november 2002

Hvad menes der?
»Der bør lægges maksimalt politisk og militært pres på regimet i Bagdad«, står der i forsidelederen 28. oktober. Nu vil jeg godt vide: Hvad mener ds med »maksimalt militært pres«?

Else Hammerich
Sigridsvej 13, Hellerup

Løftebrud
I Information den 25. oktober kan man læse, at Folketingets plan for behandlingsstraf af unge kriminelle er slået fejl. De unge kriminelle får ikke den nødvendige behandling og bliver derfor bare løsladt til ny kriminalitet. Der er ingen steder, de unge kan afsone deres behandlingsstraf, og ingen planer for deres afsoning.
Der er forvirring hos myndighederne, og det hjælper bestemt ikke på de unges respekt for samfundet, som hverken formår at straffe dem eller hjælpe dem.
Hvordan mener Anders Fogh Rasmussen mon, at det hænger sammen med hans åbningstale? Her udtaler han: »Vi ønsker at iværksætte initiativer, som forbedrer chancen for, at børn fra belastede miljøer kan vokse ud af disse miljøer og skabe et bedre liv og en bedre fremtid«, og videre »Vi må ikke acceptere, at man giver op over for nogen«.
Paradoksalt nok bryster han sig af at være leder af en regering, der holder hvad den lover!

Anna Munck
Højskoleelev
Krogerup Højskole
Krogerupvej 13, Humlebæk

PMO
Det glæder mig at erfare, at jeg ikke er ene om at vide, at Per Marquard Otzen er en genial tegner.

Vivi Jul Nielsen
Århus C

Kammerateri?
Først er det nedskæringer i Told og Skat, nu er det nedprioriteringen af kontrollen af multinationale selskabers regnskaber. Regeringen ville nemlig ikke afsætte penge til undersøgelse af smuthuller, transfer pricing osv.
Efter at det viser sig, at der er mange store selskaber med alt andet end røde tal i regnskaberne ikke betaler nævneværdigt meget i skat, melder tanken sig: Selvfølgelig! Hvorfor skal jeg (Venstre og de konservative) kontrollere vores egne valgkampsponsorers regnskaber for eventuel skattesnyd? Alt tyder på, at regeringen frygter en øget kontrol af selskabernes (sponsorernes) skatteregnskaber. Men gik Venstre egentlig ikke også til valg på et ’totalt skattestop’? Så de store selskaber må måske ikke betale mere i skat, end de allerede gør? Kammerateri? Ja, det virker sådan.

Niels Andersen
Ingerslevsgade 132 2 tv, Kbh. V

Nate Heller på dansk
A pro pos gårsdagens kronik: Max Allan Collins’ to første romaner om Nate Heller findes på dansk med titlerne Nate Heller, Detektiv og Rigtige forbrydere, Forlaget Klim hhv. 1993 og 94. Jeg ved det, for jeg har selv oversat dem – bortset fra titlen på den første.
I øvrigt er jeg enig med Scholz i, at romanerne ikke er stor litteratur, men vældig underholdende.

Søren K. Barsøe

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her