Læsetid: 2 min.

Afvikling inden for tre år

De radikale sætter stolen for landbrugets dør, blandt andet når det gælder toldtariffer
Debat
5. december 2002

Landbrugsstøtte
Den 2. december kritiserer Enhedslistens Keld Albrechtsen Det radikale Venstre for at være med i det brede flertal, som det lykkedes at skabe bag en udfasning af EU’s landbrugsstøtte. Som vanligt ville Enhedslisten gerne have haft det endnu bedre, og som vanligt er der tale om gode, men ganske uforpligtende holdninger.
Med Folketingets vedtagelse, som Det radikale Venstre deltog aktivt i at udforme, foreligger der for første gang en fælles strategi, som også V og K støtter. For os er denne detalje ret afgørende, da det (desværre) hverken er Keld eller mig, der sidder omkring forhandlingsbordet i Bruxelles og kan kæmpe for reformen.
I sit indlæg påstår Keld Albrechtsen, at der ingen konkrete målsætninger er i flertallets vedtagelse. Det er lodret forkert. I vedtagelsen står direkte, at eksportsubsidierne skal udfases »i forbindelse med WTO-forhandlingerne«, det vil sige, at der skal træffes en aftale inden for det næste år.

Albrechtsens juleønske
Albrechtsen ønsker så den julegave fra de radikale, at vi under alle omstændigheder vil støtte en afvikling af eksportsubsidierne, uanset hvad der sker i WTO. Den julegave er hermed givet. Albrechtsen kan bare læse det radikale forslag til en samlet omlægning af landbrugsstøtten. Her forslår vi en afvikling af toldtariffer og eksportsubsidier inden for tre år.
På grund af Enhedslistens had til WTO mener Albrechtsen så åbenbart ikke, at vi også skal kæmpe for at få USA’s, Japans og andre rige landes subsidier afskaffet i samme omgang i WTO-forhandlingerne, og her må jeg konstatere, at vi så er uenige. Jeg tror u-landene er ligeglade med, om støtten kommer fra EU eller USA.

Kom u-landene i møde
Albrechtsen mener så det er for dårligt, at vedtagelsen kun går efter en ’langsigtet’ afvikling af landbrugsstøtten uden et konkret årstal. Her overser han imidlertid den afgørende pointe i vedtagelsen.
Her lægges nemlig op til en total omlægning af landbrugsstøtten allerede fra 2006 og færdiggjort inden 2012, så støtten ikke længere er knyttet til produktionen, men bliver givet som en slags socialhjælp til landmændene i Europa.
Dermed bliver støtten uskadelig for u-landene. Heri ligger den historiske politiske sejr, fordi denne danske strategi rent faktisk har en chance for at blive vedtaget i EU ganske snart og ikke bygger på urealistiske luftkasteller fra Enhedslistens landsmøder.
Hos de radikale er vi i øvrigt enige i, at vi i dag bruger alt for mange penge til landbrugsstøtte, uanset hvordan støtten bliver givet. Men det vigtigste for os er at komme u-landene i møde. At det oven i købet kan ske på en måde, så de små landmænd i Europa ikke skal gå fra hus og hjem, opfatter vi ikke som en ulempe, og at vi i stigende grad har mulighed for at tilgodese miljø og dyrevelfærd – som der også står i vedtagelsen – er endnu bedre.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her