Læsetid: 1 min.

Jeg afviser

Venstres liberale selvforvaltning afviser sandheden
Debat
18. december 2002

Alt er tilladt
Den intellektuelles front mod systemet begyndte – hvis vi ser bort fra Brandes – med Emile Zolas J’accuse
(Jeg anklager) under Dreyfus-affæren i 1898. I dag svarer systemet arrogant igen på enhver irettesættelse, anklage eller afsløring med det bastante Jeg afviser!
Den liberalistiske frisættelse har efterhånden bidt røven af selve sandhedsbegrebet, så der ikke længere forlanges (eller leveres) argumenter i behjertede forsøg på at neutralisere anklager eller legitimere en beslutsom, betændt praksis. ’Du har din mening, jeg har min, og den er lige så god – mindst!’ Alt er tilladt, og alt, hvad der generer magtens manipulationer med rationaliteten og den demokratiske ånd, afvises – eller rubriceres som irrelevant. Slut.
Så vidt er vi kommet (mens de intellektuelle langt hen tier): J’accuse er blevet til Jeg afviser. Det ligner ikke en kulturel udvikling, men betegner en ret fatal afvikling. Ikke ’af med hovedet’ i Rædselsregimets bogstavelige forstand, men mentalt noget der ligner... Tilbage er kun den ringe trøst ved at konstatere, at ganske som hæleri, falske lånebeviser og kreativ bogføring demonstrerer, at kapitalismen virker, således viser Peter Brixtofte, Anders Møller og Thor Pedersen, at Venstres liberale selvforvaltning virker. Alt imens Fogh og Løkke smiler til og afviser alle indvendinger. Sådan.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her